For omlag to uker siden oppdaget sunnfjordingen fra Jølster at han i ti år har betalt strømregningen til en annen strømkunde i Sunnfjord Energi i tillegg til sin egen, skriver firda.no.

Det hele skyldes en menneskelig svikt i Sparebanken Sogn og Fjordane, skriver nettstedet.

Mannen skal ha betalt gjennom autogiro, og summen kommer opp i nesten 200 000 kroner inklusiv renter.

Feil kid-nummer

— Det ble gjort en feil for ti år siden ved at det ble lagt inn feil kid-nummer i regningen. Men vi er godt i gang med å rydde opp i saken, sier salgsleder i banken Thor Grane til firda.no

Mannen som har betalt dobbel strøm vil få pengene sine tilbake, men det er ennå uvisst hvem som skal ta regningen. Banken mener den andre kunden burde merket at han ikke betalte for strømmen sin.

-Kommer ikke til å betale

Saken er imidlertid ikke avgjort ennå, og kunden sier til Firda at han ikke kommer til å betale. Han ser på seg selv som uskyldig siden det er banken som laget autogiro-avtalen. Hans forklaring på hvordan det går an å overse at strømutgifter ikke blir trukket gjennom ti år, er at han har en romslig økonomi og derfor ikke finleser kontoutskriftene sine.

De to involverte strømkundene kjenner til alt overmål hverandre.

-Vi er gode kompiser vi, og han får jo uansett tilbake pengene sine, sier han til nettstedet.