Malene Vilnes er blant de mange som bor i en bydel og jobber i en annen. Det betyr at hun passerer bomringen to ganger daglig. Siden de siste endringene i bompengeprisen i juli 2013, har disse utgiftene utgjort halvparten av utgiftene til hennes arbeidsreise.

Med køprising elller rushtidsavgift fra 1. januar neste år, vil hennes bompengeutgifter øke med 640 kroner i måneden, eller drøye 7000 kroner i løpet av elleve måneder. I dette regnestykket benytter hun seg av rabattordningen som reduserer bomprisen med 20 prosent. Uten rabatt ville økningen vært 800 kroner måneden.

2500 i måneden

Arbeidsreisen mellom Tertnes i Åsane og Fyllingsdalen tar en knapp halvtime. Med køprising vil den beskjedne arbeidsreisen koste rundt 2500 kroner i månden.

Både i fjor og året før var snittprisen for 95 oktan bensini Norge over 14 kroner literen. Men om vi bruker 14 kroner som utgangspunkt, og sier at Malenes Audi A3bruker 0,7 liter per mil på denne type kjøring, blir bensinutgiftene til og frajobben i en måned på rundt 1000 kroner.

I dette regnestykket er bare bompengene (med rabatt) og bensinutgiftene inkludert. Ingen av de «tunge» utgiftene knyttet til bilhold, som verditap og reperasjoner, er da tatt med. Selv om Malene uansett ville hatt bil, vil arbeidsreisene øke både vedliholdet og verditapet på bilen.

Malene Vilnes bor i Haukelandsbrotet på Tertnes. Herfra kjører hun til Åsane gårds— og friluftsbarnehage på Hjortland, der hun leverer sønnen Magnus (4). Defra kjører hun videre til Tryg Forsikring i Folke Bernadottesvei i Fyllingsdalen, hvor hun jobber.

- Kan ikke gjøre noe...

— Jeg synes det er veldig bra med tiltak som reduserer både forurensing og bilkøer. Men for meg er det i praksis ikke noe alternativ verken å ta bussen eller kjøre på noe annet tidspunkt, sier Vilnes.

Det er ingen bussruter som passer til hennes arbeidsreise.

— Jeg må dessuten forholde meg til barnehagens åpningstider og min egen arbeidstid. Derfor kan jeg ikke kjøre på andre tidspunkt enn det som er definert som rushtid. Det føles derfor urettferdig at jeg fra neste år må betale over 7000 kroner mer i året for noe jeg ikke kan gjøre noe med, sier Vilnes.

EN UUNNGÅELIG BILTUR: - Denne ene bilturen om dagen er jeg nødt til å ta, om jeg ikke skal skifte jobb eller barnehage, sier Malene Vilnes, som her leverer sønnen i Åsane gårds- og friluftsbarnehage.
Jan M. Lillebø

— Vil det virke?

Hun tror ikke hun er alene om å være i en slik situasjon, og lurer derfor på om køprsingen vil ha noen som helst effekt på byluften og bilkøene til og fra sentrum.

— Både jeg og alle andre bør være med å bidra til mindre forurensing og bedre luft. Men jeg spør meg om denne køprisingen er et effektivt tiltak for å få det til, sier Vilnes.

Om morgenen er rushtiden med økte bompengesatser fra 06.30 til 09.00 om morgenen, og fra 15.00 til 17.00 om ettermiddagen.

Med 20 prosent rabattavtale vil hver passering koste 36 kroner. Utenom disse tidene vil det koste 15,20 kroner, om man har rabatt. Uten rabatt vil en passering for liten bil koste 45 kroner i rushtiden, og 19 kroner til andre tider.

Bruker bilen lite

Hadde Malene Vilnes byttet ut sin Audi 3 bensinbil med en elbil, ville driftsutgiftene hennes til arbeidsreise blitt redusert fra 2500 kroner i måneden til i underkant av 200 kroner i måneden. (Som vil være strømutgiftene på denne strekningen i en måned).

— Vi venter familieforøkelse og skal skifte ut bilen i en større. Elbil er lite aktuelt fordi vi har noen lengre bilturer i løpet av året, og vi ønsker ikke å ha to biler. Utenom arbeidsreisen bruker jeg bilen lite. Jeg går, sykler og tar buss. Men den bilturen ut i Fyllingsdalen hver dag kan jeg vanskelig unngå uten å måtte skifte jobb eller barnehage, sier Malene Vilnes.

Hennes ektemann Pål Anders Bakke kan heller ikke gjøre mye med situasjonen, ettersom også han jobber hos Tryg i Fyllingsdalen.

KART: KAY ÅGE STRØM GRØTAN