Fyllingsdalen sykehjem er blant dem som har klaget på Orange. Da sykehjemmet i midten av juli ba om en sykepleier på to nattevakter, kom det inn en assistent. Hun kunne ikke gi medisiner og hadde utfordringer med språket.

— Når vi ber om en sykepleier, er det fordi vi trenger den kompetanse vedkommende har. Denne gangen førte det til at en sykepleier måtte fortsette vakten til over midnatt. Hun måtte ta hovedansvaret og dele ut medisiner, sier styrer Magny Nordtveit ved Fyllingsdalen sykehjem.

Morgenen etter kom det klager fra pasientene. På grunn av språkproblemer hadde ikke assistenten forstått dem.

Ingen dukket opp

Sykehjemmet har hatt flere episoder med vikarbruk fra Orange i sommer.

— Ved ett tilfelle skulle det komme en sykepleier på vakt, men ingen dukket opp. Dermed måtte ansatte gå dobbeltvakt, sier Nordtveit.

Og når vikarer ikke har dukket opp som avtalt, har det vært vanskelig å få kontakt med vikarbyrået.

— Vi blir urolige når vi har bestilt vikarer og lurer på om de kommer eller ikke kommer. Det gjør dette utrygt, sier Nordtveit.

Ifølge en epost fra innkjøpsavdelingen i Bergen kommune til Orange Helse, har Slettemarken sykehjem klaget på at vikarbyrået sendte nye og ukjente vikarer til dem, etter at sykehjemmet var lovet en av dem som kjente forholdene.

- Bedring siste året

Karl Henrik Nicolajsen, sjef i etat for alders- og sykehjem, bekrefter at det har vært noen klager på vikarleveransen til Orange Helse i sommer.

— Men jeg har ikke hørt at det i økende grad har vært avvik i leveransene fra Orange. Tvert imot, siste året har det vært en bedring, etter at vi for et års tid siden hadde møte med dem. Den gang handlet det om språkproblemer knyttet til deres folk, og vi var ikke fornøyde, sier Nicolajsen.

Orange Helse er ett av flere selskaper som har avtale med kommunen om å leie ut vikarer til kommunens eldreinstitusjoner.

— Vil sommerens hendelser få konsekvenser for avtalen med Orange?

— Dette har ikke gått ut over noen pasienter. Det kan også skje med våre egne vikarer at de ikke møter som avtalt. Det er viktig at vi tar opp slike hendelser med våre leverandører, men jeg tviler på at dette vil få følger, sier Nicolajsen.

- Krevende sommer

— Det har vært en krevende sommer, skriver driftsleder Karen Sandstø Kvam i Orange Helse i et svar til kommunen.

Hun forklarer hendelsene med ferieavvikling hos selskapets koordinatorer i Bergen.

— Når ferien nå er over, vil vi gå nøyere gjennom avviksmeldingene vi har fått. Vi jobber med forbedringer hele veien, sier Kvam til BT.