— Da jeg hadde kommunal hjemmehjelp, kom det alltid to stykker, og aldri de samme to. De kunne være her i 37 og et halvt minutt. Jeg måtte hele tiden fortelle dem hvor ting var og hva de skulle gjøre. De løp rundt, vasket og støvsugde, og så løp ut igjen. Puuuuuh! stønner Lilly.

Ikke legg ut bestemor på anbud, var parolen hos motstanderne av konkurranseutsetting av hjemmetjenestene i fjor. Løsningen for Lilly ble nettopp privat hjemmehjelp.

— Det gjorde jeg lurt i, konkluderer 90-åringen fra Mannsverk.

Tid til surfing

Nå kommer Benthe Vågenes fra Hjelp i Hjemmet AS på besøk til henne i en time og et kvarter, to ganger i måneden. Vågenes er lommekjent i leiligheten, og Lilly trenger ikke lenger å passe på at alt går riktig for seg.

— Det er mye bedre for begge partene slik. Benthe kan gjøre jobben sin, og jeg kan holde på med noe annet. Og så er det mye triveligere når det er en som kommer fast og man blir kjent, sier Lilly.

Mens Vågenes støvsuger, vasker og skifter sengetøy, surfer Lilly på nettet.

— Det er hobbyen min. Det og kunstmaling. Og når jeg driver med det så må jeg ikke forstyrres, sier hun.

Vågenes har ansvaret for ti faste personer som hun går på hjemmebesøk til.

— Jeg tar meg alltid tid til en prat med dem jeg besøker. Noen ganger vil de bare prate, men det kan jeg ikke. Jeg må jo få gjort rent også.

Lilly understreker at også hjemmehjelperne fra kommunen var flinke. Hun har ikke noe vondt å si om dem:

— De var elskverdige og flinke, men de måtte stresse så fælt. Det er ikke dem, men systemet det er noe galt med.

En av tre velger privat

Lilly Gerdts er ikke alene om å foretrekke privat hjemmehjelp. Seks måneder etter at «fritt brukervalg» ble innført i hjemmehjelpstjenesten i Bergen, vokser andelen som velger private tilbydere.

I Årstad bydel velger nå hver tredje nye bruker bort det kommunale alternativet. I Bergen som helhet nærmer tallet seg fire prosent.

— At det velges i begge retninger er et signal om at dette virker. Jeg er stolt av at jeg har innført denne ordningen, sier byråd for helse- og omsorg, Trude Drevland.

BT har skaffet oversikten over brukere av private tjenester i samtlige åtte bydeler. Antallet varierer sterkt. Flest brukere er det i Årstad bydel, hvor totalt 84 personer benytter seg av private tilbydere. I de andre bydelene varierer antallet mellom 5 og 25 personer. Størst av de private tilbyderne i Bergen er CityMaid med mellom 60 og 70 brukere.

— Vi får 10-12 nye brukere i måneden og er egentlig fornøyd med utviklingen. Det kunne vært bedre, men det er egentlig som forventet, sier driftskonsulent i CityMaid, Eline Meier.

- Ønsker stabilitet

De private selskapene forteller om likelydende tilbakemeldinger fra sine brukere. Kundene trekker frem at de får den samme hjemmehjelpen hver gang, og at de kun får én person på besøk med vaskebøtte, ikke to, som i den kommunale hjemmehjelpen.

— Det er vel et tegn på at det offentlige ikke fungerer godt nok, mener Trude Wester, leder for Private Hjemmetjenesters Landsforbund.

Hun mener brukerne vil ha stabilitet og faste pleiere. Det gir ikke kommunen, hevder Wester.

— De som fortsetter i kommunen har jo også valgt det fritt. De fortsetter vel fordi de er fornøyde, repliserer helse- og omsorgsbyråd Trude Drevland.

SLITSOM HJELP: - Før kom det to nye hjemmehjelpere hver gang, og jeg måtte alltid fortelle dem hva de skulle gjøre. Det var et slit, sier Lilly Gerdts. I fjor skaffet 80-åringen fra Mannsverk seg privat hjemmehjelp, og hun er strålende fornøyd Benthe Vågenes’ innsats. FOTO: KNUT STRAND