Inne på Bybanen er Hilde Isachsen og Silje Moe Iversen på vei hjem fra shopping i byen. De tar begge banen hver dag, og er fornøyd med at den er på plass.

— Jeg tror vi trengte en liten oppgradering innen kollektivtrafikken, sier Moe Iversen.

De synes Bybanen funker bra, og at den fortjener en pris.

— Det var mye styr da den ble bygget, men det blir bra når den blir helt ferdig, sier Isachsen.

Onsdag mottok teknisk sjef Thomas J. Potter prisen "Worldwide project of the year" under The Light Rail Awards 2011 i London.

Han har jobbet med Bybanen siden 1997, og synes det var svært stas å vinne.

— Jeg er veldig fornøyd, og smiler hele tiden. Av og til er det fint å få en tilbakemelding på at du har gjort en god jobb, sier han.

Men han understreker kjapt at prisen går til hele organisasjonen bak Bybanen, både de som har planlagt den, bygget den og de som nå drifter den.

Et visittkort for byen

Bybanen konkurrerte om prisen med bybaner i Dallas, USA, Angers i Frankrike og Gold Coast i Australia.

I juryens uttalelse heter det at dette fantastiske systemet er en modell for bybaneutvikling over hele verden.

— Effektiv design og planlegging gjorde at den første linjen ble realisert på bare to år, innenfor tidsplanen og innenfor budsjett. Den har allerede forbigått alle forventninger om passasjerutvikling, og enda mer viktig, blitt et landemerke for regionen, uttaler juryen.

Potter er enig i at Bybanen i løpet av kort tid har blitt et visittkort for Bergen.

— Tidligere måtte alle som kom til Bergen reise med Fløibanen, nå er det Bybanen, sier han.

Organisasjonen Light Rail Transit Association står bak prisen. Administrerende direktør i Bybanen, Carl Erik Nielsen, synes det er ekstra kjekt at denne prisen er gitt av kjennere.

— Det er veldig flott. Det er sjelden i dette landet at et prosjekt blir bygget på tid og penger og har så høy oppetid, sier han.

Har skapt oppmerksomhet

Også byråd for miljø og byutvikling, Lisbeth Iversen (KrF) er svært glad for prisen.

— Det er veldig morsomt. Det er kjekt at vi får denne type tilbakemeldinger. Det som er spesielt og unikt med vårt prosjekt i Bergen, er at ikke bare er Bybanen flott, men vi har en såkalt vegg-til-vegg-løsning, sier byråden.

Hun viser til at en egen designkonkurranse ble holdt for banen og holdeplassene. I tillegg har det vært en oppussing langs traseen.

— Det er ikke bare selve banen som er designet, vi får et helhetlig grep som man gjerne ikke har på andre trikkelinjer i Europa. Det har vært et omfattende byutviklingsprosjekt, sier Iversen.

Hun sier Bybanen har skapt stor interesse i Eurpoa.

— Vi kan ikke forandre byen uten at det påvirker. Det er en krevende øvelse å pløye seg gjennom eksisterende bebyggelse. Mange synes det er vanskelig å flytte. Da er det utrolig viktig at vi gjør det på en god måte, og at sluttproduktet blir noe vi blir stolt av, sier hun.

Nå håper hun planen for Bybanens neste trinn til Flesland blir vedtatt av bystyret 17. oktober.

BYBANEPASSASJERER: Silje Moe Iversen (til v.) og Hilde Isachsen tar Bybanen hver dag. - Det er mye bedre nå når den går hvert femte minutt i rushet. Da er den litt mindre stappfull, sier Isachsen.
PAUL SIGVE AMUNDSEN