— Pr. i dag har Braathens 52 daglige avganger fra Flesland. Disse vil bli redusert til 49 fra 1. januar. Da faller tre avganger til Oslo ut av programmet. Rutene oppover og nedover langs kysten til og fra Bergen blir ikke berørt, sier Braathens stasjonssjef på Flesland, Robert Rastad, til Bergens Tidende.

Det var mandag Braathens gjorde det kjent at selskapets ruteproduksjon vil bli skåret ned med en femtedel. Dette fører til at mellom 600 og 800 ansatte må forlate selskapet. På Flesland har Braathens til sammen 240 ansatte, men Robert Rastad kan pr. dags dato ikke si hvor mange på Flesland som blir direkte berørt av den nye situasjonen.

— Det kommer blant annet an på hvilke avganger som kuttes ut. Så langt er dette ikke avgjort, sier Rastad.

KLM til Bergen

Fra tidligere er det kjent at Braathens også kommer til å kutte ut de daglige avgangene fra Bergen til Amsterdam. For vestlendingene har dette vært et populært alternativ til Bergen-København for dem som skal videre ut i verden. Men fordi SAS etter alt å dømme kommer til overta Braathens, er det nødvendig å bringe samarbeidet med KLM i Amsterdam til opphør.

— KLM blir en fremtidig konkurrent. Når, eller hvis, Braathens overtas av SAS, vil det være unaturlig å fortsette å forsyne KLM med passasjerer i Amsterdam, sier Robert Rastad. Braathens flyginger til Amsterdam opphører 1. april neste år. Da overtar KLM selv denne ruten, men selskapet gir ingen garanti for at tilbudet blir varig.

— Vi kommer til å ta over Braathens flyginger mellom Bergen og Amsterdam. Men mye har endret seg i luftfarten siden terrordagen 11. september. Så hvis det viser seg at vi ikke tjener penger på ruten, så kutter vi den ut, sier pressetalsmann Bart Koster i KLM til Bergens Tidende. Uten påtrykk

I SAS, hvor man for tiden vurderer Braathens i forbindelse med et eventuelt kjøp innen 31. desember, vil informasjonsdirektør Simen Revold ikke kommentere Braathens tiltak. De gjennomføres av Braathens uten noe påtrykk fra SAS.

— For snaut to uker siden sa vi at vi har registrert at Braathens ikke i nevneverdig grad hadde gjennomført tiltak for å tilpasse seg dagens marked. Dette var noe vi antok Braathens hadde behov for, sier informasjonsdirektør Simen Revold.

scanpix