Båten var på vei til Kristiansund da motorene stoppet. Ifølge rederiet skyldes motorstoppen sjøvann i en av dieseltankene.

Rederiet mener sjøvannet må ha kommet inn gjennom tankens lufteventiler under en overfart med 15-20 meter høye bølger over Nordsjøen for noen dager siden. Da den sjøvanninfiserte tanken ble koblet til i Hjeltefjorden, stoppet hjelpemotoren.

Hovedredningssentralen for Sør-Norge dirigerte både losbåt, slepefartøy og redningsskøyten «Nils C.P. Aure» mot havaristen.

Det var fint vær i området da motorstoppen skjedde, og fartøyet drev i en knapp halvtime for den ble tatt under slep av slepebåten «Ajax». «West Lynda» ble slept til kai på CCB-basen på Ågotnes. Kjemikalietankeren måtte ha buksering helt til kai, og kystvakt og redningsskøyte assisterte slepebåten.

Den røde tankbåten ble slept til kai rundt klokken kvart på ti i går kveld.

– Vi har det bra. Jeg vet ikke hva som skjedde fordi jeg lå og sov, sa en av mannskapet idet han festet fortøyningen. Utover det ønsket han ikke å snakke med Bergens Tidende

Heller ikke kapteinen eller losen ville uttale seg til pressen.

SLEPT INN: «West Lynda» ble slept inn til CCB-basen på Ågotnes etter motorhavariet i Hjeltefjorden.
TOR HØVIK
West Lynda under slep i Hjeltefjorden nå i går kveld klokken 19:40.
Kenneth Marholm
Klokken 2105 var M/T West Lynda tatt under slep og kl. 2155 var hun fortøyd ved kai 11 på CCB-basen på Ågotnes, ved hjelp av Slepebåten Ajax og RS Nils C.P Aure.
Kenneth Marholm