I syv timer klamret de seg til håpet om at redningen var nær. Klokken 23.20 kunne de endelig reddes ut gjennom et hull som redningsmannskapene hadde laget i skroget.

De tre maskinistene, som alle er fra Filippinene, får nå behandling ved Haukeland universitetssykehus.

Bankelyder ga håp

— Mennene har fortalt at de kunne høre bankelyder fra redningsfolkene. Det bidro til å holde håpet oppe, sier kirurgisk klinikksjef August Bakke til bt.no.

To av mennene har mindre bruddskader, mens den tredje ikke har fysiske skader. Alle er etter forholdene i god form.

Ifølge Guttorm Brattebø, som var fagleder helse på skadestedet, var alle tre bevisste da de ble hentet ut.

— De hadde oppholdt seg i motorrommet. De hadde ikke vært i vann, og var mindre nedkjølt, sier Brattebø.

Mennene ble hentet ut gjennom et hull i skipssiden, plassert i en lettbåt, og så satt om bord i fergen «Flekkerøy». Deretter ble de fraktet til land der ambulanser sto klare og kjørte dem til Haukeland Universitetssykehus.

Nedkjølt

De tre kom i land godt innpakket i ulltepper, trolig ganske nedkjølt etter syv timers opphold i skroget. Alle tre var sterkt nedkjølt, men de var tilsnakkende, og kommuniserte med politiet. To av dem ble raskt kjørt vekk med blålys, den tredje i vanlig ambulanse.

— Det kan se ut som om det ikke finnes flere overlevende i rommet hvor de tre sjømennene ble funnet, sa politiets informasjonsleder Trygve Hillestad sent mandag kveld.

Sykehuset opplyser at noen av de overlevende vil ha behov for fortsatt medisinsk behandling ved sykehuset.

— De resterende er klare for utskrivning, men dette er noe vi vil avklare i nært samarbeid med de overlevende og rederiet. De skal selvsagt fortsatt få oppholde seg på sykehuset til rederiet har et godt tilbud til dem utenfor sykehuset, sier Bakke.

Totalt befinner elleve pasienter seg på sykehuset tirsdag ettermiddag. Ingen av dem har alvorlige skader.

Pasientene har fått tilbud om katastrofepsykiater og rederiet har stilt psykolog til disposisjon.

18 kan være døde

— Dersom vi ikke finner noen umiddelbart, frykter vi at alt håp er ute for de savnede, sier overlege Guttorm Brattebø ved akuttmedisinsk avdeling på Haukeland.

I så fall kan katastrofen i Vatlestraumen ha krevd totalt 18 menneskeliv.

Tirsdag formiddag var det ikke hentet ut flere overlevende. Det var heller ikke oppnådd kontakt med andre enn de tre som allerede var reddet.

— Vi har veldig lite håp om å finne flere overlevende, sa Brattebø på en pressekonferanse på Haukeland tirsdag morgen.

De dystre spådommene skyldes kulden og surstoffmangelen som vil oppstå inne i eventuelle luftlommer inne i vraket.

Redningsmannskaper har nå startet opp igjen overflatesøket. Det er også startet strandsøk fra Askøy og sørover, sier pressetalskvinne Else-Beth Roaldsø ved Hovedredningssentralen på Sola.

Både Røde Kors, Sivilforsvaret og sivile båter deltar i søket.

Skipsingeniører fra Nederland har ankommet stedet. De vurderer flyteevnen til skipet, og skal gi råd om hvor i skroget de kan lage hull for å se etter eventuelle overlevende.

— Ekspertene har nå vært om bord. Konklusjonen er at vi må fylle mer luft inn i båten for å stabilisere den. Dette pågår nå i natt. Ingen av mannskapet er funnet siden de tre som ble reddet ut, sier redningsleder Ben Vikøren ved Hovedredningssentralen.

Slepes i dokk

Klokken 10.00 i morges var båten fortsatt ikke stabil nok til at dykkere kunne sendes inn.

Ifølge informasjonsleder Trygve Hillestad i Hordaland politidistrikt, vil man etterhvert forsøke å taue skipsvraket til Hanøytangen på Askøy. Der vil vraket bli lagt i dokk. Først da blir det aktuelt å sende dykkere inn for å søke etter savnete.

— Det er for risikofylt å sende dykkere inn i båten slik den ligger nå. Hvis båten skulle gå ned, kan den ta dykkerne med seg, sier Hillestad til bt.no.

— Betyr det at politiet regner det for sikkert at det ikke finnes overlevende i vraket?

— Det ser slik ut, sier Hillestad.

— Redningsarbeidet vil likevel pågå for fullt, og vi vil prøve å skjære inn gjennom andre deler av skroget, sier Hillestad. Åtte-ti personer jobbet mandag kveld intenst med å skjære seg inn i vraket.

Etter redningen begynte den ene enden av lasteskipet å synke. Skipet står på en grunne, men har forskjøvet seg sent mandag kveld. Ved midnatt hadde skipet igjen stabilisert seg. Det var en pause i redningsarbeidet. Skroget er svært glatt på grunn av is, og derfor måtte redningsfolkene gå forsiktig frem.

"Rocknes" hadde nettopp tanket olje i Skålevik. Mesteparten av oljen har nå lekket ut i Vatlestraumen.

Vraket er presset inn på en grunne mellom Kongshavn og Alvøen, hvor dybden ikke skal være mer enn fire meter. Det er dermed ikke lenger fare for at "Rocknes" skal synke.

Stor flenge

— Båten har fått en stor flenge i fremre del av skroget. Herfra ser den ut til å være om lag en meter bred, og ti-femten meter lang, forteller journalist Trond Nygard-Sture.

Mannskaper fra Fana Røde Kors klatregruppe bistår Sjøforsvaret, brannvesenet og politiet i redningsarbeidet. Dykkere fra Førde er også kommet til stedet.

Lastebåten kantret i Vatlestraumen i 16-tiden, men drev lenge i retning av Sotrabroen. Det var 30 mennesker om bord "Rocknes". 24 skal være filippinere, to nordmenn, tre nederlendere og en tysker.

Klokken 18.30 ble det bekreftet at to personer er funnet omkommet i vannet, og en tredje omkommet ble funnet tirsdag formiddag.

Ifølge skipsregisteret Lloyd's er båten på 17.400 bruttotonn, 166 meter lang og eies av A.B. Hartmann. Skipet er bygget i 2001.

"Rocknes" hadde lastet singel og grus hos Oster Pukk og Sand på Eikefet i Nordhordland.

Båten kom inn lørdag ettermiddag, og dro fra Eikefet klokken 8.45 mandag morgen, hvorpå den stoppet i Bergen for å bunkre drivstoff. Derfra skulle båten til kontinentet.

Båten har i mange år fraktet pukk og stein fra Norge til blant annet Nederland, Frankrike og England. Ifølge rederiet Jebsens hjemmeside var lastebåten på vei til Emden i Tyskland.

— Vi fikk beskjed om hendelsen klokken 16.30 fra Rogaland Radio som hadde fanget opp et mayday-signal, forteller presseansvarlig Anders Bang-Andersen ved Hovedredningssentralen Sør-Norge til NTB.

<b>PÅ ET ØYEBLIKK:</b> "Rocknes" tipper rundt.
NTB
<b>"SKYND DERE!":</b> De tre maskinistene som satt innesperret i syv timer, sendte lapper ut gjennom et lite hull i skroget før redningen kom.
Scanpix
<b>"NØDUTGANG":</b> Ut gjennom dette hullet i skroget ble tre maskinister reddet sent mandag kveld.
Bergen brannvesen
<b>REDDET:</b> En av de tre filippinerne som ble reddet ut av skroget sent mandag kveld.
BERGEN BRANNVESEN
<b>STOD KLAR:</b> 14 ambulanser stod klar på kaien. I bakgrunnen Fjord Lines MS Jupiter, som også hjalp til i aksjonen en stund.
EIRIK BREKKE
<b>ENORM AKSJON:</b> Flere titalls fartøy deltok i den storstilte redningsaksjonen. Her har redningsmannskapene boret hull i skroget.
HELGE SKODVIN