• Avinor har brukt sin tid og vel så det. Næringslivets tålmodighet er slutt, sier administrerende direktør Finn Bergesen jr. i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) til NTB.

De siste dagene har flere av NHOs regiondirektører krevd at Avinor må få orden på forholdene rundt kontrollsentralen på Røyken. Kanselleringer og forsinkelser påfører næringslivet store tap. Det er frustrasjon og sinne blant flypassasjerer som ikke kommer seg av gårde til riktig tid. Torsdag var hvert fjerde fly på Gardermoen forsinket, som en følge av mangel på fullmektiger ved kontrollstasjonen på Røyken.

Mister fly — Folk mister møter eller kommer for sent til møter. Spesielt er det næringslivet i distriktene som rammes, og det er helt uakseptabelt, sier Bergesen.

Han sier at NHO tidligere har reagert overfor Avinor, og at kravet fortsatt er at Avinor må rydde opp.

— Dette er et forhold mellom Avinor og flygelederne som det må ryddes opp i. Vi kan ikke ha det slik som dette i Norge med gjentatte aksjoner som rammer tredjeperson, sier han.

- Aksjoner NHO-sjefen bruker ordet «aksjoner» om det som foregår, og mener at aksjonene bunner i uenighet.

— Klarer ikke flygelederne og Avinor å rydde opp selv, må samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) gripe inn og gjøre endringer. De har brukt sin tid, og nå handler det bare om en ting: Å få flyene til å gå når de skal gå, sier Bergesen jr.

Han mener at det blir et sidespor å snakke om en privatisering av Avinor nå. Fokus må være å få orden på dagens Avinor, mener han.

Nye forsinkelser Torsdag morgen var det igjen forsinkelser på Gardermoen. I gjennomsnitt hvert fjerde fly var opptil 40 minutter forsinket fra morgenen av. Verst gikk det ut over trafikken sørover.

Informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen sier til NTB at årsaken til forsinkelsen denne gangen ikke er mangel på flygeledere, men mangel på fullmektiger på Røyken.

— Slik det ser ut nå vil situasjonen heller bedre seg enn forverre seg utover dagen, sier Kobro.