GARD STEIRO

KEN ROSSLAND

JAN I. ELIASSEN

— Det har vært en tung dag for rederiet. Vi har brukt mye tid på å gi kapteinen moralsk støtte. Han har naturlig nok hatt noen tøffe timer etter at det ble kjent at vår båt kan ha forårsaket fiskernes død, sier Hans Lund, direktør i Odfjell.

Franske myndigheter har allerede iverksatt etterforskning etter forliset, og representanter for kystvakten var i går ettermiddag om bord i «Bow Eagle».

Drept momentant

Klokken 02.30 mottok franske havnemyndigheter nødsignaler fra fisketråleren «Cistude». Den 26 meter lange båten befant seg da utenfor kysten av Bretagne, og hadde nettopp kollidert med noe mannskapet oppfattet som et frakteskip.

Det var syv personer om bord på «Cistude». Kaptein Jean-Yves Barbel har forklart at tre av dem omkom momentant i sammenstøtet, mens han selv og tre andre hoppet i sjøen. De klamret seg til en livbøye mens de ventet på at hjelpen skulle komme.

Først åtte timer senere ble de overlevende plukket opp. De var da bare tre igjen. Fjerdemann døde av utmattelse i løpet av natten. Det skriver den franske avisen Le Figaro.

Utslipp

«Bow Eagle» befant seg i det samme området som den franske tråleren på det aktuelle tidspunktet. Mellom klokken 02.00 og 04.00 oppfattet mannskapet om bord «en brå bevegelse».

— De trodde de bare var truffet av en stor bølge. At de skulle ha truffet et annet fartøy, var det ingen som tenkte på, sier Hans Lund.

Kort tid senere forsto imidlertid mannskapet at noe var galt. Da oppdaget de lekkasjer i baugpartiet og to tanker på babord side.

«Bow Eagle» var på vei fra Brasil til Rotterdam med ulike typer kjemikalier. Natt til mandag arbeidet mannskapet på spreng for å forhindre at giftige stoffer rant ut i havet. Kjemikaliene i den skadde tanken ble pumpet over i andre tanker, men et utslipp var ikke til å unngå. Totalt lekket 200 tonn av stoffet etylacetat ut i Atlanterhavet.

— På dette tidspunktet forsto kapteinen at skipet hadde truffet noe, men konkluderte med at det måtte ha vært noe som drev i sjøen, sier Lund.

Så ingen lanterner

Det var først i går morges rederiet fikk kjennskap til at fire mennesker var omkommet i fransk farvann.

— Vi ser at det kan være en sammenheng, og regner med at etterforskningen vil gi svar på hva som er skjedd. Skipperen som hadde vakt i det aktuelle tidsrommet har forklart at han ikke har sett verken tråleren eller lys fra lanterner, sier Lund.

Både den norske kapteinen og overstyrmannen på «Bow Eagle» lå og sov da ulykken skal ha skjedd. De forklarte seg i går for representanter fra den franske kystvakten.

— Franskmennene var om bord i et par timer. De snakket med mannskapet, og sjekket hvilke rutiner vi har for å forhindre ytterligere utslipp.

Til havn i Frankrike

«Bow Eagle» var i går kveld på vei mot Rotterdam. Den hadde følge av en fransk taubåt, og skulle etter planen være fremme ved midnatt i dag. Men sent i går kveld fikk ledelsen i Odfjell melding om at franske myndigheter krevde at tankeren skulle gå til havn i Frankrike.

— Alt var ordnet, men nå har situasjonen endret seg. Franskmennene vil ha oss inn til fastlandet for å undersøke «Bow Eagle» nærmere. Vi er i forhandlinger med dem, og håper fortsatt at vi kan fortsette til Rotterdam, sa Lund til BT i går kveld.

— Ønsker franskmennene en sjøforklaring?

— Vi har begjært sjøforklaring i Rotterdam. For oss er det viktig at alle opplysninger kommer på bordet, og at det blir holdt sjøforklaring så fort det er praktisk gjennomførbart, sier Lund.

FIRE OMKOM: Bare tre av mannskapet på syv overlevde da «Cistude» gikk ned utenfor Bretagne. Her reddes en av fiskerne opp i et helikopter fra den franske marine.

FOTO: REUTERS/SCANPIX

BERGENSTANKER: «Bow Eagle» er eid av bergensrederiet Odfjell.

REDDET: Et besetningsmedlem fra den franske trålen "Le Cistude" blir reddet av kystvakten.
FOTO: SCANPIX