— Kontoutskriften viste tre forsøk på uttak i løpet av én dag, hvert av dem på 2990 kroner, sier bankkunde Eldbjørg Bredeli fra Godvik.

I begynnelsen av mars i år brukte hun kortet til å betale for en middag på en restaurant i Bergen sentrum. Søndag fikk hun en telefon fra DnB NOR. Banken opplyste om at det var uvanlig aktivitet på VISA-kortet hennes og at kortet var brukt til uttak i Asia.

— Da jeg skulle betale, beholdt de kortet mitt svært lenge. Det virket som om betjeningen lette etter en bestemt person som skulle utføre betalingen, sier Bredeli.

Hun har nå anmeldt forholdet. En annen bankkunde BT har vært i kontakt med fikk opplyst at mellom ti og femten kunder i DnB NOR er forsøkt svindlet på samme måte.

Banken avdekket svindelen

I DnB NOR arbeider man nå med å kartlegge omfanget av svindelen. Etter det Bergens Tidende erfarer vil saken bli anmeldt til Hordaland politidistrikt i løpet av få dager.

— Vi har et overvåkingssystem som gir oss informasjon om avvikende bruk av bankkort blant våre kunder, sier Marit Giske, informasjonsrådgiver i DnB NOR.

Systemet reagerer blant annet på avvik i forhold til normal bruk, gjentatte uttak og uttak i utlandet. Dersom det er uvanlig aktivitet på kortet, blir kundene oppringt og spurt om det er de selv som har utført den aktuelle transaksjonen.

— Noen ganger er det kunden selv som har hatt et høyt forbruk, men vi har avdekket veldig mye svindel på denne måten, opplyser Giske.

Av hensyn til videre etterforskning vil banken ikke gi ytterligere opplysninger om saken. Giske forsikrer at bankkundene uansett ikke vil lide økonomisk av bedrageriforsøkene.

Skimming

Det er foreløpig uklart om kunder i andre banker enn DnB NOR også er rammet av svindelen. BT kjenner til at en kortleverandør og selskapet EuroConex, som blant annet leverer betalingsterminaler til butikker og utesteder, er involvert i granskningen.

— Jeg kan ikke kommentere konkrete saker, men på generelt grunnlag kan jeg si at vi har avdekket tilfeller der utro tjenere ved bedrifter har svindlet kundene sine, sier Jon Waalen, økonomidirektør i EuroConex.

Kopiering av bankkort kalles «skimming». Det foregår ved at en avleser, eller såkalt «skimmer», kopierer innholdet i magnetstripen på kredittkortet. Kortets detaljer blir deretter overført til et annet kort. Skimmeren kan både være plassert på minibanker eller betalingsterminaler i butikker eller utsteder.

— Det som ofte skjer er at man legger kortet igjen i baren på et useriøst sted. Det er kjapt gjort å kopiere informasjonen på kortet, sier leder av økonomiavsnittet ved Hordaland politidistrikt, Rolf Hegland.

Få tilfeller i Bergen

Skimming dukket opp første gang ved bruk av en sigarettautomat i New York. Ifølge Hegland er det over ett år siden forrige tilfelle av denne type kortsvindel ble avdekket i Bergen. Selv kjenner han kun til tre-fire tilfeller.

— Det er ikke veldig utbredt. I de tilfellene vi kjenner til er det utlendinger som har operert, og bankkortene blir som oftest kopiert i minibanker, sier Hegland.

Bankene forsøker å forhindre kortbedrageri ved å utstyre kortene med en såkalt chip som ikke skal være mulig å duplisere.

— Jeg har aldri hørt om at skimming har skjedd hvis kortet har en slik chip, men ingenting er jo umulig, sier Hegland.