Etter at det feministiske tidsskriftet Fett lanserte sin kampanje #jegharopplevd har flere tusen kvinner og jenter fortalt sine opplevelser om seksuell trakassering. Torsdag klokken 19.30 hadde emneknaggen #jegharopplevd mer enn 11.000 tweets på Twitter.

Nå har kampanjen spredt seg til Danmark. På samme tidspunkt hadde over 2000 danske kvinner og jenter delt sine historier om hverdagssexisme, uønsket oppmerksomhet, nedsettende kommentarer, voldtektsforsøk og overgrep under emneknaggen #jegharoplevet. — Jeg ble bedt om å strippe på julebordet

Det var Dansk Kvindesamfund som lot seg inspirere av den norske Twitter-kampanjen. Fredag ettermiddag er hele 4800 danske tweets merket med #jarharoplevet.

Like historier i Danmark og Norge

Kampanjen i Norge hadde sitt utspring fra en kronikk Cathrin Svanevik Frøyen skrev til Aftenposten. Frøyen fortalte om hverdagssexisme, men det hun fortalte ble stilt i tvil av blant annet Kjetil Rolness. Da bestemte Fett i Bergen for å be alle kvinner som har opplevd seksuell trakassering, om å heve stemmen.

Ansvarlig redaktør i Fett, Hilde Sofie Pettersen, er begeistret for at kampanjen har spredt seg til nabolandet, samtidig som hun er rystet over innholdet i historiene som deles.— Historiene er nokså like i Danmark som i Norge, vil jeg si. Noen av dem er grove, andre mindre grove, og i sum er det dypt urovekkende, sier hun.

«Prata om det» i Sverige

Pettersen er ikke overrasket over at kampanjen slår an i nettopp Danmark.

— Jeg tenker at det ikke er så rart. Danskene ligger enda lengre bak oss på mye når det kommer til bevissthet rundt likestilling, og trenger også en økt bevissthet rundt seksuell trakassering, sier hun.Foreløpig har man ikke sett at kampanjen har spredt seg til Sverige, kjent som den likestilte storesøsteren blant de skandinaviske landene.

— Svenskene har jo mange egne kampanjer, som for eksempel «FATTA» og «FATTA man», som går litt på det samme. Målet er å øke bevissthet og ansvar, men strategien er annerledes, sier hun.

Pettersens kollega og Fetts debattredaktør, Charlotte Myrbråten, peker på at den svenske kampanjen «Prata om det» hadde lignende metode og mål. Det var tilbake i 2010 at den svenske journalisten Johanna Koljonen skrev personlige innlegg på Twitter om grensetting i seksuelle settinger. I løpet av få timer fulgte hundrevis av svenske kvinner hennes eksempel under emneknaggen #prataomdet.

Selv om svenskene ennå ikke har hevet seg på #jegharopplevd-kampanjen som vokset frem fra Bergen, kan det hende svenskene vil «prata om det» på nytt.

I Storbritannia for tre år siden så man kampanjen #evrydaysexism ta av.

Pettersen utelukker ikke at vi kan se den svenske emneknaggen #jagharupplevt i nær fremtid.

— Tiden vil vise. Nå lever emneknaggen sitt eget liv, sier FETT-redaktøren.