— Make ready to reverse! Sjåføren på den Guinness-lange lastebilen får beskjed om å rygge. Den beskjeden har han ventet på i to dager.

— But be careful, roper mannen som dirigerer ryggeoperasjonen.

Og det er all grunn til å være «careful». For kolossen av en mosaikk som skal lirkes ned på på lasteplanet, er ni meter høy, fire meter bred, er satt sammen av 22.000 marmorbiter og veier ca. 30 tonn.

Dessuten er den et av verdens mest kjente varemerker.

Men enda viktigere: Mannen som skal på reisefot representerer unik bergenshistorie. Det er fiskebærer «Himmelfarten» fra Fisketorget som skal hentes «hem». Byoriginal som ble stjålet fra Bergen av utenlandske forretningsfolk på 1880-tallet.

I nesten 100 år har fiskebæreren vært fasadepryd på en engelsk tranfabrikk i Southall i London, i form av en mosaikk.

Etter fem år med forhandlinger med den indiske eieren, fikk Christopher Harris nylig underskriften som var nødvendig for at «Operasjon fiskebærer» kunne settes i gang. Sist uke tok han og medarbeider Roger Iversen turen fra Bergen til Southall, for å overvåke flytteprosessen.

Ikke helt etter planen

— Jeg er litt nervøs, medgir Harris, som til daglig er førstearkivar ved Statsarkivet i Bergen. Å få «Himmelfarten» tilbake til Bergen er blitt et livsverk for ham. Og nå er det bare dager igjen før klenodiet skal være på norsk jord - etter planen.

Men innledningsvis går det ikke helt etter planen. Ikke før er delegasjonen fra Bergen ankommet, så viser det seg nemlig at Mr. Sehmi - den indiske eieren - likevel ikke er helt fornøyd med kontrakten. Og Harris må inn på kontoret hans, til en siste nervepirrende forhandlingsrunde.

Deretter viser det seg at de tre-fire timene som er beregnet til å sage løs mosaikken, slett ikke er nok. Betongen er armert med 100 stålrør, viser det seg. Dessuten er et av sagbladene sløvt, et annet brekker.

Gradvis demrer det også for kranføreren, at hans store kran likevel ikke vil være stor nok når kjempen skal løftes og legges på bilen.

Deretter er det sjåførens tur til å innse at den store lastebilen Sea Cargo har sendt ned helt fra Immingham, heller ikke vil være stor nok til den tunge lasten som skal til Grimsby og lastes om bord i «Astrea».

Ny bil, ny kran

Den ene lille overraskelsen etter den andre for Harris og Iversen. Det bestilles ny kran, og større transportbil.

Harris ser på klokken og på Iversen og lurer på om «Himmelfarten» vil rekke «Astrea»-avgangen til Bergen fredag.

— Det er bare onsdag ennå, beroliger Iversen. Han har bidradd til planleggingen av den historiske operasjonen.

Og Iversen får rett, heldigvis. Neste formiddag er ny og større kran på plass. Ny og større trailer kommer på rekordtid. De siste timene med saging går som kniv i smør, og sent på ettermiddagen dag to kommer beskjeden til sjåføren på transportbilen: - Make ready to reverse!

Alle de 22.000 marmorbitene fires varsomt ned på lasteplanet, i krokene til to gedigne kraner.

Store smil og lettelse

Med et nesten uhørlig dunk lander «Himmelfarten» så lang han er på traileren. Stor lettelse sprer seg på plassen. Det høres hurrarop på engelsk og norsk. Christopher Harris er et stort og lettet smil. Helt til han underveis hjem til Bergen får høre at «Himmelfarten» er så bred at transporten ikke klarer å runde første hjørne i de trange gatene i Southall.

Men selvfølgelig gikk det bra, det også, til slutt.

FORHANDLET: Forhandlingene knyttet til overtakelsen av mosaikken pågikk til siste minutt på kontoret hos eieren (t.h.) i London. I midten Christopher Harris, som har vært drivkraften i arbeidet med å få fiskebæreren til Bergen.
SAGET I TO DAGER: Fiskebærer-mosaikken er armert med 100 stålrør, og det tok to dager å sage gjennom betongfundamentet. Roger Iversen (t.v.) holdt seg hele tiden orientert om fremdriften.
LANG DAGS FERD: Til langt på kveld ble det arbeidet på spreng med å demontere kolossen av en mosaikk.
KLAR TIL DEMONTERING: Etter å ha stått i nesten hundre år på denne tomten i Southall i London, blir fiskebæreren fra Bergen klargjort for demontering.
TILFREDS: Delegasjonen fra Bergen, Christopher Harris (t.h.) og Roger Iversen, kan tilfreds slå fast at «Himmelfarten» er klar fur turen til Bergen. Det er gått fem år siden drømmen tok form.