Gjerstad bodde de første 20 årene av sitt liv i Bergen, og etter 35 år i Troms har han nå planer om å flytte tilbake til byen.

Da en mann i går forsøkte å kapre et fly på vei fra Oslo til Istanbul i går, tok bergenseren situasjonen i egne hender og la kapreren i bakken.

På en sprakete telefonlinje fra Cape Town i Sør-Afrika forteller han til BT hva som skjedde på den dramatiske flyturen.

— En time før landing ble det tumulter bak i flyet. En maskert mann fektet med armene og skrek på tyrkisk, forteller Gjerstad.

**Les også:

Flykapreren bodde på Voss**

Rev ned dører

Passasjerene som satt bak i flyet flyktet fremover, og Gjerstad ble den som satt nærmest kapreren, omtrent 20 meter fra ham.

— Kapreren kommuniserte med crewet, som forsøkte å roe ham ned. Men han rev ned dører, skrek voldsomt og raserte vognene de serverer mat fra.

— Jeg snakker ikke tyrkisk, så jeg vet ikke helt hva han sa, legger han til.

Med crewet som forsøkte å roe ned kapreren fortsatte flyet ferden mot Istanbul. Etter landing takset flyet mot en avsidesliggende del av flyplassen.

— Der var tyrkiske sikkerhetsstyrker med politi og militær og alt mulig allerede på plass. Da kapreren så den eskalerte situasjonen, skrikingen fortsatte og han gjorde mye galt, sier Gjerstad.

- Gjorde en feil

Gjerstad forsøkte å reise seg, men fikk klar beskjed fra personalet om å roe seg ned og bli sittende i flysetet.

— Så jaget kapreren personalet helt frem i flyet. Jeg vet ikke hva han ville, men kroppsspråket sa tydelig at han ikke hadde gode hensikter. Kanskje forsøkte han å få kapteinen bakover, men kapteinen var jo låst inne og skulle ikke noe sted. Det var da kapreren gjorde en feil, sier Gjerstad.

I mellomtiden hadde en stigebil kommet til flyet, og den fremste døren var åpen. Med personalet i flyets front var veien åpen for Gjerstad.

— Jeg reiste meg og skrek til resten av passasjerene at de måtte komme seg ut. Folk føk opp og suste ut. Da forsvant jo gislene, sier han.

Hoppet på kapreren

  • Kapreren kom fremover i flyet for å se etter folk. Da han var rett ved meg reiste jeg meg og skrek at det var noen bak ham. Da han snudde seg hoppet jeg på ham og la ham i bakken. Sikkerhetsstyrkene kom til og kuttet opp klærne hans for å se til at han ikke hadde sprengstoff på seg, sier Gjerstad.

Men selv om han fikk de andre passasjerene i sikkerhet og overmannet kapreren ser ikke Dag Gjerstad på seg selv som noen helt.

— I denne situasjonen er det bare en taper, og det er kapreren. Det jeg gjorde er veldig kritikkverdig. Jeg tok jo kontroll over flyet og umyndiggjorde personalet, sier han.

Siden i går har han tenkt mye på hva som skjedde og hva som kunne ha skjedd.

— I dette tilfellet fikk det et godt utfall. De fleste var glade for å komme seg ut av flyet. Men hadde det eksplodert og buken på flyet blitt revet opp hadde det nok blitt en annen historie, sier han ettertenksomt.

Brev

Han har ikke snakket med flypersonalet i ettertid, men han har skrevet et brev til flyselskapet hvor han beklager oppførselen sin.

— Men vi mennesker er jo en gang slik at vi reagerer ulikt. Jeg ville ikke sitte i flyet og bli herset med av en person i ubalanse. Jeg handlet ut fra eget initiativ. Det er klart at det ikke er bra at en passasjer tar loven i egne hender, sier Gjerstad.

Da han først tok beslutningen om å gripe inn var det en lett avgjørelse.

— Jeg er en stor mann, 195 cm høy og 95 kilo tung. Kapreren var en liten mann, og jeg så at han ville være lett å overmanne.