NSB opplevde rekordstor passasjerøkning i årets fire første måneder. 14 av 19 strekninger har vekst, og totalt tok syv prosent flere toget sammenlignet med fjoråret.

Bergensbanen har derimot nedgang. Hittil i år har banen hatt 274.000 passasjerer, over 8000 færre enn på samme tid i fjor.

Salgs— og markedsansvarlig Henning Lirhus i NSB skylder på været.

— Dette er jo fire vintermåneder, og denne vinteren har det vært flott og stabilt vær. Da ser vi at flere velger å ta bilen til og over fjellet, sier Lirhus.

Én million passasjerer årlig

Kundetilfredsheten på Bergensbanen er 74 på en skala fra 0 til 100. Mer enn 70 anses som bra, og her har banen ligget stabilt de siste årene. Punktligheten er på henholdsvis 83 og 89 prosent for dag- og nattogene.

— NSB har en generell målsetning om en punktlighet på 90 prosent, så vi er under det. Vi må bare erkjenne at Bergensbanen har en gammel infrastruktur som vi til tider lider under, sier Lirhus.

Årlig har Bergensbanen ca. én million reisende. Omtrent en av fire tar banen hele veien mellom Oslo og Bergen.

— Mange av reisene dreier seg om ferie og fritid mot høyfjellet - og turister som tar deler av strekningen og bytter til Flåmsbanen, sier Lirhus.

Størst økning på Østlandet

Den største økningen har Vestfoldbanen mellom Oslo og Skien, med 21 prosent flere kunder. Samtidig hadde regiontoget mellom Halden og Göteborg en nedgang på 14 prosent.

Den samlede passasjerøkningen førte til at driftsresultatet for persontogene i årets første fire måneder endte på 199 millioner kroner.

Det er nesten 50 prosent høyere enn samme periode i fjor.

— Det er svært gledelig at kundene strømmer til toget og at vi har en god økonomisk utvikling, sier leder for NSB Persontog, Tom Ingulstad.