Nye tall fra analyseselskapet Lindorff Decision viser at 2400 personer mellom 18 og 25 år i Bergen havnet i inkassoklisteret i fjor, noe som utgjør i overkant av ti prosent. Dette er saker der Lindorffs eget inkassoapparat har vært involvert.

— Et grovt anslag tilsier at rundt fire tusen bergensere bare i denne aldersgruppen fikk inkasso i 2004, sier administrerende direktør Tore Andresen i Lindorff Decision til BT. Anslaget er basert på at Lindorff Payment har rundt 40 prosent av markedet for «betalingsoppfølging».

«Er det nøye, da?»

Ungdom i Bergen er dårligere til å innfri sine betalingsforpliktelser enn sine jevnaldrende i resten av Hordaland. Av storbyene ligger Bergen omtrent midt på treet. Kristiansand har klart færrest inkassosaker, mens byene nordpå, Tromsø og Bodø, kommer dårligst ut på den nedslående statistikken.

I Bergen er inkassobeløpet for aldersgruppen 18-25 år i snitt rundt 2800 kroner. 12,1 prosent av guttene og 8,2 prosent av jentene gjorde ikke opp for seg. Tendensen er at flere unge kvinner får inkasso, opplyser Andresen.

I inkassobransjen kalles de for «er det så nøye, da»-generasjonen. Unge mennesker som lar seg friste av nye og aggressive aktører på kredittkortmarkedet eller som kjøper møbler og hvitevarer på impuls etter betal om seks-måneder-prinsippet, havner ofte i økonomisk uføre. Handel på Internett og skyhøye mobilregninger er også gjengangere i bunkene med inkassosaker.

Kan spolere lånesjansene

— Mange glemmer at inkasso ikke bare handler om en enkeltstående ubetalt regning, men at det faktisk kan ødelegge lånemulighetene senere. Får du en betalingsanmerkning når du er 23, vil den følge deg i tre år. Dermed kan den få negative konsekvenser når du som 25-åring ønsker å etablere deg og søke banken om boliglån. Mange får skikkelig hakeslepp når de oppdager dette i sitt første møte med bankens kunderådgiver, sier Andresen.

Personer som gjør opp for seg og innfrir inkassokravet, får normalt slettet anmerkningen i løpet av tolv måneder, legger han til.

— Legger bankene stor vekt på en enkeltstående inkassoanmerkning når de foretar sin kredittvurdering?

— Min erfaring som tidligere bankmann er at tidligere uoppgjorte saker betyr mye når man vurderer om en kunde er kredittverdig. Bankene er særlig oppmerksomme på dem som tidligere har dokumentert atferd som dårlige betalere, fordi statistikken forteller at de har økt tilbøyelighet til å pådra seg nye inkassosaker i fremtiden.

Mangler kompetanse

Både Gjeldsofferalliansen og Forbrukerombudet advarer nå sterkt mot den økende strømmen av nye og «gratis» kredittkort som tilbys av selgere på gaten. Adm.direktør Tore Andresen i Lindorff Decision vil ikke kritisere disse produktene.

— Det viktigste er at man har et bevisst forhold til avtalene man inngår. Har man ikke det, løper man selvsagt en risiko. Ungdom fristes nok i langt større grad enn eldre grupper til å kaste seg på tilbud som «kjøp nå - betal om fire måneder». Det skyldes nok mangel på privatøkonomisk kompetanse. Det er lett å gå seg vekk i denne jungelen. Heldigvis ser det ut til at skoleverket nå griper tak i dette og bringer bevissthet og elementær kunnskap om personlig økonomi inn i undervisningen på ungdomsskolen, sier Andresen.

«Aldri vært enklere»

Han roser mobiloperatørene, fordi de er blitt flinkere til å kredittsjekke unge kunder og sette grenser for telefonbruken.

Informasjonsmedarbeider Martin Halsos hos Forbrukerrådet i Hordaland og Sogn og Fjordane er ikke overrasket over at så mange unge mennesker ikke gjør opp for seg.

— Det har jo aldri vært enklere å skaffe seg forbruksvarer- og tjenester på kreditt, sier han.

I Hordaland er det færrest unge med inkassosaker i Granvin.

TEGNING: GRO VIK