— Vi regner med en omsetning på 25 millioner i år, sier Robert Aasmul, eier og daglig leder i Taxi 1. Han er gjennom aksjeselskapet Turservice AS som igjen eier Taxi 1, den største drosjeeieren i Bergen.

— Vi begynte med én bil i 2004. Nå har vi 27 biler og ansetter hundre, sier Robert Aasmul.

Det lille taxiselskapet er stort i forhold til de hundrevis av enkeltmannsforetak som kjennetegner bransjen, men i forhold til paraplyselskapene Bergen Taxi og Norgestaxi er de knøttsmå.

Vil gå stille i dørene

Likevel understreker Aasmul at det er sjåførene som gjør jobben.

— Jeg er opptatt av at vi skal være ydmyke i forhold til sjåførene og resten av næringen, sier Aasmul.

Normalt er det begrenset ved lov hvor mange kjøreløyver en enkelt sjåfør kan ha. Begrensningen er ett løyve per person.

På grunn av dette er hele taxinæringen organisert som et mylder av enkeltmannsforetak per utstedt løyve. Taxi 1 har funnet en måte å drive med flere løyver samlet under ett selskap. Taxiselskapene er fullstendig avhengig av fylkeskommunen som deler ut taxiløyver etter hvordan de vurderer etterspørsel og tilbud i taximarkedet.

— Dessverre fikk jeg nettopp vite at vi fikk avslag på søknad om 30 flere løyver fra fylkeskommunen, sier Robert Aasmul. Fylkeskommunen mente at det ikke var udekket etterspørsel nok til å utstede nye løyver.

Eier løyver via aksjeselskap

Årsaken til at Taxi 1-sjef Robert Aasmul nå har 27 kjøreløyver gjennom sitt aksjeselskap Taxi 1 er at han søkte om løyvene på vegne av selskapet. Dette åpner yrkestransportlovgivningen for.

— Vi er det første selskapet i Norge som har fått både konsesjon og løyver, sier Aasmul.

Dette gjør at selskapet er et rent taxiselskap. Konkurrentene i Bergen Taxi er organisert som et andelslag av mange enkeltmannsforetak, og Norgestaxi er på en liknende måte organisert som en sammenslutning av mange enkeltsjåfører med egen økonomi.

Kjøper londontaxier

Ifølge Aasmul har oppstarten vært eventyrlig.

— Det har vært David mot Goliat, men markedet har tatt veldig godt imot oss, sier Aasmul.

Selskapet har nå kjøpt inn en Londontaxi som skal begynne å kjøre bergensere om kort tid.

— Vi har planer om å utvide med en del Londontaxier i fremtiden også, sier Aasmul. Den største og mest tradisjonsrike i Bergen, Bergen Taxi, hadde en omsetning på 425 millioner kroner det siste året per dags dato. Tallene for Taxi 1 er fjorårets tall.

Norgestaxi har en omsetning på circa 177 millioner kroner årlig opplyser daglig leder Jan Tennfjord. Tallene fra Norgestaxi og Bergen Taxi er basert på omsetning hos alle drosjeeierne til sammen.

KJØPER LONDON-TAXIER: Robert Aasmul har planer om å få tak i flere London-taxier i sin bilstall i Taxi 1. Den første kommer om kort tid.