— Studentmarkedet er viktig for oss, og vi har hatt en bevisst satsing på dette markedet, sier advokat Arve Hæreide, talsmann for Bergen Servering.

Fredag skrev BT at Bergen Servering har utstrakt samarbeid med flere studentorganisasjoner i Bergen. Sentrale studentledere får middager, alkohol og VIP.

Rektor Dag Rune Olsen ved Universitetet i Bergen sier utestedenes praksis er ugrei, men at de ikke kan gjøre noe med det.

Godt fjorår

Med ølpriser ned i 29 kroner glasset, og fire studentutesteder i sentrum, har Bergen Servering på kort tid snudd røde tall til gull for eneeier Ronny Pedersen.

Når BT ringer Pedersen, lurer han på hvor vi fikk takk inummeret hans.

— Jeg har ikke lyst å uttale meg til BT.

Kort tid etterpå blir vi oppringt av advokaten hans.

Venter billig alkohol

Fjoråret ble et godt år for selskapet, som samlet kunne notere seg et overskudd før skatt på rundt 5,3 millioner kroner etter flere år med store underskudd. Nå sier flere utelivsaktører at selskapet er i ferd med å bli en dominerende aktør i studentmarkedet.

— Jeg kan være enig i at Bergen Servering er en stor aktør i dette markedet, sier Hæreide.

Espen Risti er medeier i flere store utesteder i sentrum og har valgt ikke å satse på studenter.

— Det er penger i studenter om du får nok volum, men vi har aldri satset særlig på dem. Vi har posisjonert oss på Torget og ønsker ikke å være med på prisjaget, sier Risti.

Han sier at studenter venter billige priser på alkohol og at de kan være lite lojale.

— De flytter over så snart det åpner et nytt sted ved siden av. Vi baserer driften på voksne, stabile folk, der vi kan ta betalt for drikken, sier Risti.

Ser ingen trusler

Ricks-gruppen, som blant annet driver Ricks-huset og Zacharias-bryggen, har også valgt å holde seg unna studentmarkedet.

— Vi er ikke interessert i å selge alkohol så billig, og kan det heller ikke med våre husleier og konsepter. Dette er et marked vi holder oss unna, sier medeier Petter Arnesen.

Jeg kan ikke se hvilke konkurrenter som kan utgjøre en trussel Petter Arnesen

Arnesen tror ikke Ronny Pedersen har noen bekymringer for øyeblikket.

— Jeg kan ikke se hvilke konkurrenter som kan utgjøre en trussel, sier han.

Og får støtte fra Espen Risti:

— Det ser ut til at Bergen Servering har flest studentutesteder for øyeblikket, sier Risti.

- Har vært smarte

Markedsføringsprofessor Tore W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH), mener Bergen Servering har vært smarte ved å satse på lav pris og stort ølsalg rettet studentene.

Fordi marginene på ølsalget er knappe gjelder det å bli stor, mener professoren.

— Jeg tenker at det er samme logikken som i varehandelen. Gjennom volum får man en sterkere forhandlingsposisjon og bedre innkjøpsrabatter. Da kommer superprofitten. Dersom de andre aktørene ikke oppnår tilsvarende betingelser, vil de bli skviset ut, sier Andreassen.

- Kan forsvare posisjonen

Dette er en posisjon selskapet kan forsvare, mener professoren.

— I sum er studentene en prisfølsom gruppe, og dermed kan dette være en attraktiv strategi. Salgsvolumet vil bli et hinder for konkurrentene.

Han tror derimot ikke at Bergen Serverings posisjon vil skade Bergen. De konkurrerer også på kule utestedskonsepter og der kan det komme uventede endringer, mener Andreassen. Noen prisøkning tror ikke professoren på.

— Studentene er en for illojal og prisfølsom målgruppe til at det skal gå, sier han.

Utelivet er studenter

Ved siden av Bergen Servering, opererer også selskapene Sinco og Bodega Drift i studentmarkedet (se faktaboks). Sinco vil ikke kommentere posisjonen til Bergen Servering.

— Det har jeg ingen formening om, vi konsentrerer oss om hva vi gjør, og mindre om hva andre gjør, sier Marius A. Larsen, eier og administrerende direktør i Sinco.

Studentmarkedet er viktige for Sinco, understreker han.

— Vi satser på å ha studentvennlige konsepter med høy kvalitet. Bergen er en studentby og store deler av markedet består av studenter i alle aldre, sier Larsen.

Hard konkurranse

Bodega Drift innrømmer at priskonkurransen er hard.

— Priskonkurransen er en kortsiktig glede. Et godt konsept med god lokalitet og rett klientell gir bedre avkastning på lang sikt, sier eier og daglig leder Frode Hølleland.

Han mener markedet er stort nok for både Ronny Pedersen og han.

— Det er plass til både konkurranse på pris og kvalitet i Bergen. Det er så mange studenter i denne byen og det vokser år for år, sier Hølleland.