ELISABETH LANGELAND MATRE

KARI PEDERSEN — Vi har lært av erfaringer fra andre byer, sa byråd Lisbeth Iversen da hun åpnet gårsdagens pressekonferanse der hun skulle legge frem avtalen mellom Bergen kommune og reklameselskapet Clear Channel. Byrådets planer i forbindelse med reklamefinansiering av toaletter, busskur og bysykler skulle endelig komme på bordet, men Iversen & co. holder fremdeles kortene tett til brystet.

Litt fikk vi likevel vite.

Byrådet har blant annet forhandlet frem at vi slipper frittstående reklamemontre, slik det er mange av i Oslo. Her i Bergen skulle vi i utgangspunktet få 30 slike.

— Det blir maksimum fem eller ingen frittstående montrer, lover Iversen.

Reklameflater blir det likevel nok av. 505 er øvre grense.

Oppgraderer alle busskur

Avtalen med Clear Channel er ment å vare i femten år.

— Det som er positivt, er at resultatet ivaretar det historiske sentrum. Vi får oppgradert alle områder som er viktig for byens borgere, og mange plasser er fremdeles unntatt reklame, understreker Iversen.

Bryggen, Torget og Torgallmenningen blir for eksempel fri for byromsmøbler med reklame. Heller ikke alle busskur skal ha reklame. De reklamefrie busskurene skal likevel oppgraderes.

— Det blir en gjennomført stil. Mellom 500 og 900 skur skal oppgraderes, og 275 av disse blir det reklame på, forteller Iversen.

Selv om enkelte skur nødvendigvis kommer opp senere enn datoen avtalen signeres, lover samferdselsdirektør Ove Foldnes at man uansett holder seg innen de femten årene kontrakten gjelder.

Vil ikke snakke kostnader

Reklameavtalen er et fellesprosjekt mellom Statens vegvesen, Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune. Hva man vil tjene eller spare på en reklamefinansiert ordning, svarer de involverte vagt på.

— Vi har ikke beregnet verdien av hver reklameflate, men vi har vurdert totalen. Driftsutgiftene vil komme på 10-15 millioner kroner. Investeringene kan man gange med ti, sier Lisbeth Iversen.

Når byrådet nå sender sin innstilling til bystyret, der saken skal behandles videre, vil de gå for samarbeid med Clear Channel. Det er likevel ikke sikkert at de blir leverandør til syvende og sist. En av konkurrentene, JCDecaux, er fremdeles på banen.

— Det er klart vi fremdeles er interessert i Bergen. Vi har et gyldig tilbud stående, sier markedsdirektør i JCDecaux, Øyvind Markussen. Kommunen har jevnlig kontaktet firmaet og bedt dem opprettholde anbudet.

Anbudene fra de to aktørene var ment å skulle offentliggjøres i går, men Clear Channel har bedt om et døgns utsettelse. JCDecaux på sin side offentliggjør ikke sitt anbud dersom ikke Clear Channel gjør det.

BYSYKLER: Bysyklene blir betalt med r3eklame på syklene og sykkelstasjonene.<br/>Illustrasjon: JCDECAUX