Se hvordan det kan bli rett under!

Skiparvika er en lun og solvendt vik, småbåter dupper ved flytebrygger, på andre siden av bukten ligger Troldhaugen med Edvard Griegs villa, konsertsal og komponisthytte.

Skuer du enda lenger ut over vannet, dukker Marmorøyene opp — et attraktivt friluftsområde for folk med båt. Men skulle du finne på å ta en tur ned til sjøen, må du forsere bratte svaberg.

Dette vil Bergen kommune gjøre noe med.

DUBAI I MINIATYR: Selv med 1,2 millioner kubikk i Skiparvika er Nordåsen som en liten pytt i forhold til The Palm og The World i Dubai.
ILLUSTRASJON: NORCONSULT

Etat for plan og geodata har fått laget to forslag til hvordan man kan bli kvitt steinmassen fra utbyggingen av E39 mellom Bergen og Os:

Norconsult foreslår å dumpe 1.200.000 kubikkmeter sprengstein i bukten. Inne ved motorveien rager fyllingen hele ti meter over havet. Og vips, så er motorveien borte fra sjøsiden.

Ute i bukten kommer ni øyer som på det meste rager fem meter over vannflaten. Her kommer badestrender, gressplener og bro fra fastlandet.

To av øyene får tilgang fra Troldhaugen. Smedvigs landskapsarkitekter vil dumpe nesten 500.000 kubikkmeter stein. De satser på én stor øy med to mindre øyer som danner en form for molo utenfor lagunen. Her er gangvei rundt bukten til Troldhaugen, badebrygge på øyen og gangbro fra fastlandet. Fra toppen av et par hauger nedenfor motorveien kan man nyte solnedgangen på en god dag.

— Den stygge støyskjermen

Hvor mye stein som brukes, er ikke plansjefen i Bergen kommune, Mette Svanes, så opptatt av.

— Det viktige for meg her er at Statens vegvesen vil bli kvitt stein, mens vi vil ha gode prosjekter, sier hun.

Svanes sier de må se nøye på landskapsmessige forhold og nærheten til Troldhaugen.

Noe av poenget med vinduet i Troldsalen er at publikum skal ha utsikt til vannet. Da kan vi ikke ha grillparty rett utenfor. Ingrid Røynesda ved Edvard Grieg Museum Troldhaugen

— Samtidig ønsker vi å skjerme denne stygge motorveifasaden som ligger mot vannet i dag, sier plansjefen.

- Ikke noe grillparty, takk

Det er som musikk i Troldhaug-sjefens ører.

— Vi har i mange år ønsket å gjøre noe med den massive og brutale støyskjermen langs motorveien, sier Ingrid Røynesdal, avdelingsdirektør ved Edvard Grieg Museum Troldhaugen.

Samtidig er hun veldig opptatt av hvordan øyene danderes ute i bukten; Troldhaugen er tross alt et historisk opplevelses- og rekreasjonssted.

— Noe av poenget med vinduet i Troldsalen er at publikum skal ha utsikt til vannet. Da kan vi ikke ha grillparty rett utenfor, eller motortrafikk fra båter som gjør det vanskelig å ha konserter her og i villaen. Jo mer øyer, jo mer støy blir det, frykter Røynesdal som opplever en god dialog med kommunen.

Mini-mini-Dubai

Dubai i De forente arabiske emirater har tatt øyideen helt ut med The Palm og The World. Bare til The World er det dumpet 34 millioner tonn steinmasse i havet.

I tillegg er tonnevis med sand fra sjøbunnen hentet opp til overflaten. Da blir løsmasse på mellom 400.000 og 1,2 millioner kubikk i Skiparvika bare for en liten sandkasse å regne, men så er da også Nordåsen en liten pytt i forhold til de enorme havområdene utenfor Dubai.

Kommunen starter nå arbeidet med en reguleringsplan. Mette Svanes tør ikke love en eksakt dato for når den er på plass.

— Men jeg håper vi kan ha et planvedtak rundt årsskiftet eller like etter.

Arbeidet med reguleringsplan gjøres ifølge Svanes i samarbeid med berørte parter. Denne uken hadde kommunen møte med flere av dem, blant andre Troldhaugen.

- Gjenskape strandsonen

Der ser direktøren for seg at anleggsperioden kommer til å vare i mange år.

— Derfor er vi opptatt av at utbyggingen skjer skånsomt og i dialog med oss, sier Ingrid Røynesdal.

— Dette er en veldig spennende sak. Det handler ikke bare om akkurat dette prosjektet i Skiparvika, men om at steinmasser kan bli en veldig god ressurs for mer enn bare bygging. Vi kan skape friluftsliv og gjenskape strandsoner, sier Filip Rygg (KrF), byråd for miljø og byutvikling.

Hva synes du om planene? Diskuter under: