Bergen/Oslo

I Oslo brukte vi 17 minutter på å krysse bykjernen med T-bane og trikk. En tilsvarende tur med buss i Bergen tar dobbelt så lang tid.

Det stemmer godt overens med hvordan befolkningen i de to byene vurderer kollektivtilbudet. Oslo-folk er desidert mest positive. 52 prosent er enten «svært fornøyd» eller «fornøyd» i hovedstaden. Tilsvarende tall for Bergen er 29 prosent.

Også Trondheim scorer lavt, mens folk i Stavanger er noe mer fornøyde med sine busser, viser tall fra BTs storbyundersøkelse. 1200 innbyggere i de fire byene er spurt i undersøkelsen.

Les også: Nøden på Oslo S

Helleveien, Bergen: — Det er typisk at bussene kommer i puljer. Plutselig kommer to busser, så tar det lang tid til neste, sier Gerd Erdal.

Hun står på busstoppet ved Norges Handelshøyskole og venter. Stoppet er blant de mest trafikkerte i Bergen, og Tide Buss reklamerer med avgang hvert femte minutt. Det er i teorien. Rutetabellene på veggen er ofte ikke verd papiret de er trykket på.

— De passerer ofte her. Det er bra, men jeg må gå ti minutter hjemmefra og hit. Der jeg bor, i Biskopshavn, går det ingen busser, sier Gerd.

Etter fem-seks minutter kommer det en buss. Vi finner frem småpenger og klyver om bord.

Majorstuen, Oslo: Ingen løper etter T-banen på knutepunktet på Oslos vestkant. Tavlen over Hanne Stenshorne (28) forteller henne akkurat hvor mange minutter det er til neste bane østover.

- Jeg venter aldri lenger enn to minutter. Det som er deilig med å bo så sentralt er at du bare kan gå og ta T-banen, man trenger ikke planlegge så mye med rutetider , sier hun.

Hun skal til Grünerløkka for å ta en kaffe med en venninne, og har beregnet tyve minutter fra hun går ut av leiligheten til hun kan slå seg ned ved kafébordet. På den tiden skal hun ta T-banen til Jernbanetorget og bytte til trikk til Olaf Ryes plass.

Bryggen, Bergen: - Billettprisen er jeg i hvert fall fornøyd med, ler Gerd Erdal.

12 kroner i honnørpris er bra, synes hun. Vi andre betaler 23 kroner, etter at politikerne innførte én takst i hele Bergen. Men mye annet kunne vært forbedret.

— Holdeplassene er ofte veldig grisete. Og folk bruker mye tid på å finne frem småpenger og betale på bussen. Vi burde fått billettautomater, mener Gerd.

Linje 50 blir full underveis. Bussen svinger seg rundt Bergenhus festning og må nesten brøyte seg gjennom turisthordene på Bryggen. Etter 14 minutter er vi klar for bussbytte i sentrum.

Jernbanetorget, Oslo: Det tar knappe fem minutter før vi er under Oslo City og Byporten. Rulletrappen står, og Stenshorne må ta bena fatt. På veien opp roser hun rulletrappkulturen blant Oslo-folk.

— I hvert fall de som har bodd her i lengre tid er flinke til å stå på høyre side, og gå på venstre, sier hun.

Hun er godt kjent, og vet hvilken utgang som er den snareste til trikkestoppet i Brugata. 11-trikken kommer som bestilt. På de fire minuttene reisen tar, rekker hun å svare at hun synes billettprisene egentlig er helt ok og at hun sjelden opplever forsinkelser.

Vel ute på fortauet på Grünerløkka ser vi på klokken igjen. Det tok 17 minutter, 20 minutter fra dør til dør.

Olav Kyrres gate, Bergen: Vi har flaks. 20-bussen mot Fana kommer nesten med en gang for å ta oss videre på neste etappe, til Danmarks plass. Men på busstoppet er en gjeng tyske turister som skal til Troldhaugen og betale med ukjent mynt. Det tar sin tid.

Endelig av gårde går ferden rundt stengte gater og omkjøringer. Det bygges bybane, men enn så lenge er buss eneste måte å komme frem kollektivt i Bergen. Ti minutter bruker vi på de to kilometerne ut av sentrum. Totalt tar turen fra Sandviken til Danmarks plass 33 minutter - midt i fellesferien og med lite trafikk på veiene.

Les også: Vi vil bli i regnet

Kjenner du deg igjen? Si din mening i kommentarfeltet under!

BIL ER PES: Hanne Stenshorne (28) er en av mange Osloensere som er godt fornøyd med kollektivtilbudet i hovedstaden. Selv lar hun bilen stå, fordi det er så mye «pes», mens T-bane, trikk og buss er så mye raskere, rimeligere og enklere.
Charlotte Wiig, Aftenposten
Grafikken viser hva vi mener om transport i byene. Trykk på knappen over bildet for å se stor versjon.
grafikk@bt.no