Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell delte i dag ut Statens Bymiljøpris 2013 til Bergen kommune. Det var Monica Mæland som mottok prisen på vegne av kommunen.

Overrekkelsen fant selvsagt sted på Bybanen — selve grunnen til at nettopp Bergen gikk av med seieren i år.

— Jeg bodde i Bergen i tre år på 90-tallet, opplever at byen har fått mye større selvtillit enn tidligere, sier Solhjell.

Temaet for årets pris er «Flere boliger i bedre by», og juryens sier i sin vurdering at det er prisverdig at Bybanen blir brukt som et verktøy for å urbanisere Bergensdalen.

Skryter av Bybanen

— På 90-tallet ble Bybanen latterliggjort, nå er den den største suksessen noen gang for byen. Vi ser et resultat som langt overgår forventningene, Bybanen har en x-faktor som man ikke kan måle, sier Solhjell, som på vei til Nesttun ble guidet gjennom både ferdige og kommende nærings- og boligområder langs traseen.

Særlig imponert er Solhjell over Fantoft.

— Jeg husker da jeg studerte. Ingen ville bo her.

Det blir pekt på at Bybanen gir mulighet for vekst i næringslivet, og øker verdien på tomter langs traseen.

— Det sier mye at det nå står i boligannonser at man er nær et bybanestopp. Det vil ikke stå nær busstopp, sier Solhjell.

Pris på 250.000 kroner

Bymiljøprisen er en pris som årlig deles ut av Miljøverndepartementet, og som skal inspirere til en mer bærekraftig by- og tettstedsutvikling.

«Bergen fremstår som en by med klare visjoner for infrastruktur og transport, og har tydelige planer for kollektivtransport, sykkelveier og gående,» heter det i vurderingen.

— Å den var fin, utbrøt Mæland da hun ble overrakt plaketten som er et bevis på tildelingen.

Prisen er på 250.000 kroner, og Bergen deler den i år med Hamar.

GZ2A9972.JPG
TOR HØVIK

— Jeg må innrømme at det høres lite ut i forbindelse med de beløpene jeg nå har hørt dere bruker på dette, sa ministeren.

— Neida. Vi skal finne på noe lurt å bruke dem på, sa Mæland.

- Staten må på banen

— Det har vært en debatt som er lang og vanskelig, og det er den fortsatt. Bybanen former byen i dag, sier Mæland, som er enig med Solhjell i at bybanen har en x-faktor.

Hun dedikerer prisen til de som har vært involvert i byggingen, men også til bergenserne som holder ut.

— Det er krevende å bo i et hus som blir pusset opp, og bergenserne har bodd i en by som blir pusset opp lenge nå, sier Mæland.

Henvendt til Solhjell, legger hun til:

— Vi vil videre. Til Åsane, Fyllingsdalen og til Sotra. Jeg tror vi skal få det til, men da må også staten komme tydelig på banen, så vi kan ta krafttak, sier Mæland mens banen ruller inn på det foreløpige endestoppet på Lagunen.