RUNE VALDERHAUG

Nærmere 500 journalister fra 392 ulike medier fra hele verden var på reportasjetur for å fortelle om Bergen som reisemål.

Det er ikke bare hotell— og reiselivsstatistikkene som gikk til himmels i Bergen i 2004. Byen har hatt flere journalister fra utenlandske og norske aviser, ukeblader, magasiner, radio- og tv-stasjoner på besøk enn noensinne. Det er snakk om en økning på hele 68 prosent i forhold til 2003, og 30 prosent sammenliknet med kulturbyåret 2000.

— Omtale i medier både i Norge og utlandet er ufattelig viktig for Bergen som reiselivsby, sier markedssjef Tobby Sander Tomassen og informasjons- og markedskoordinator Siri Giil Rolland i Bergen Reiselivslag til Bergens Tidende.

For aller første gang har Reiselivslaget regnet ut PR-verdien av den redaksjonelle omtalen av Bergen. Sander Tomassen og Gill Rolland sier at man tar ikke for hardt i når man slår fast at denne verdien er 200 millioner kroner i året som gikk. Når man samtidig bruker et årsverk og investerer 1,2 millioner kroner årlig i slike besøk, kan man trygt slå fast at redaksjonell omtale av Bergen er god butikk for reiselivsnæringen. De 200 millionene får man ved å ta utgangspunkt i det enkelte mediums opplagstall og annonseverdi, og multiplisere med tre i tråd med den offisielle beregningsmåten til Innovasjon Norge.

Mottakelsen av utenlandske journalister er et spleiselag for hele reiselivsnæringen i Bergen. Mange hoteller, restauranter og andre bedrifter er med og finansierer deler av journalistenes opphold i form av gratis eller rabatterte hotellværelser, mat og drikke, gratis inngang til attraksjoner.

— Dere driver altså smøring av pressefolkene som skriver om Bergen?

— Vi kaller det heller god tilrettelegging. Vårt inntrykk er at de aller fleste pressefolkene har sin integritet i behold. De skriver ærlig om det de opplever, og gir slett ikke bare positiv omtale, sier de.

Den mest verdifulle presseomtalen av Bergen skjedde i det amerikanske reisetidsskriftet Travel + Leisure, som har et opplag på vel en million eksemplarer. Verdien av 13 siders presentasjon av Bergen er regnet ut til hele 19,7 millioner kroner.

<b>PRESSEREKORD:</b> Nesten 500 journalister laget gullkantete reiselivsreportasjer om Bergen i fjor. Her er journalist Kawabe Ryuju og fotograf Hirochi Ono fra den japanske storavisen med ufattelige 10,2 millioner i opplag, på Fisketorget for å rapportere om Bergen som reisemål.<br/>ARKIVFOTO: ARNE NILSEN