Busvolds dattersønn Nils Aksel Horvei overtok nylig et femtitall lysbilder etter sin bestefar.

Blant disse bildene var en serie på 18 som Busvold har tatt en solfylt ettermiddag på vandring fra Torget langs Bryggen til Rosenkrantztårnet. Det må ha vært en dag i 1936 eller -37, for noen av bildene viser gatearbeider som Horvei har fått vite foregikk fra sommeren 1936 til sommeren året etter. At det er ettermiddag, ca. halv fem, ser han av de lange skyggene.

Det var den gang en fjordahest ikke var et uvanlig syn langs kaiene, kanskje helst når de skulle til Slaktehuset. Det var den gang de gamle tregårdene fortsatt sto på Zachariasbryggen, med en rad fiskekummer på vestsiden, lager for torghandlerne, Alfheim & Nielsen og «Bergens komm. Detailutsalg – Fisk» malt i store bokstaver på veggene.

Det var den gang det fortsatt fantes handvogner og «dragere» som bukserte dem gjennom byen. Bilene var færre, trafikken mindre, tempoet roligere. Torghandlerne hadde ikke hørt om varepresentasjon og tenkt på uttak for vann og varme. Tregårdene utover Bryggen sto som de alltid hadde stått fra Nikolaikirkeallmenningen til Dreggsallmenningen, og på Bradbenken hadde Det Bergenske Dampskibsselskab sitt hovedkontor i en staselig steinbygning fra 1911, tegnet av arkitektene Fredrik Arnesen og Arthur Darre Kaarbø. Ved eksplosjonskatastrofen 20. april 1944 ble den så sterkt skadet at den ble revet, men etter noen år i en av murgårdene på Bryggen, kunne BDS flytte inn i nytt hovedkontor på Bradbenken i 1958.

Da var noen av bryggegårdene brent, det meste av den gamle Zachariasbryggen revet, hverdagen travlere — men vi kjenner oss likevel igjen på disse bildene. Bergen er Bergen.