PAAL KVAMME

Byrådet anbefaler at tiltak i sentrum prioriteres høyest av sykkeltiltakene som foreslås i Plan for sykkeltiltak 2002-2011. I sentrum vil de sykkelglade få tildelt et såkalt "sentrumskors", som har fått navnet sitt på grunn av at traseenes samlete layout til sammen utgjør et slags kors (med litt velvilje).

Arbeidene begynner i ytre deler av T-korset, for så å sirkle seg innover til sentrum. Traseen til Øyjorden/NHH er allerede i full gang, det samme er traseen over Kronstad og sør til Fantoft. Noe ikke minst mange studenter vil nyte godt av.

I tillegg skal disse strekningene bli mer sykkelvennlige enn i dag:

  • Bryggen-Torget-Småstrandgaten, toveis trase.
  • Olav Kyrresgate, enveis trase mot vest (som i dag).
  • Vaskerelven-Vestre Torggate-Bohrgate-Johanneskirken, enveis mot vest.
  • Muséplass-Christiesgate, enveis mot nord/øst.
  • Byparken-Rasmus Meyers Alle-Lars Hilles gate, toveis nord/øst-sør

Traseene skal både gjøre Bergen mer tilrettelagt for syklister, i tillegg håper man å få redusert ulykker hvor bil og sykkel er involvert.

— Traseene vil få sykkelvennlig veidekke, sier byråd for byutvikling Lisbeth Iversen.

— Utenom hovedtraseer legges det opp til en blandet løsning, med både bil og sykkel, sier hun.

— Har vi ikke det i dag da?

— Jo, det har vi i dag. Så sentrumskoret kommer i tillegg. Samtidig har vi startet planarbeidet for sykkeltraseer i området Sandsli/Kokstad. Ambisjonsnivået er stort, sier Iversen.

Som er usikker på om det blir et fysisk skille mellom biler og syklister.

Michael Krohns gate skal påbegynnes senere i år, og på Danmarksplass skal traseen være ferdig allerede i løpet av juni.

— Vi skal slå Trondheim. I dag er de bedre enn oss, og det går jo ikke, smiler byråd Iversen.