Kjæresteparet Renate Olsen og Thomas Hovden vandrer mellom reolene og handlediskene i Meny-butikken på Bergen Storsenter. Hovden bor i Daniel Hansensgate, like i nærheten. Dette er deres senter. De liker å handle på kjøpesenter: Mye på ett sted og tørt når det regner.

Men hva om Bergen Storsenter ikke fantes? Olsen og Hovden ville ikke dratt til Lagunen, Oasen eller Åsane.

De ville handlet i sentrum, akkurat slik flertallet av kundene i Bergen Storsenter ville gjort:

  • 52 prosent av kundene på Bergen Storsenter ved Jernbanestasjonen har andre sentrumsbutikker som alternativ nummer en.
  • Bare 11 prosent av kundene i Lagunen, kjøpesentret i Fana, ville dratt til Bergen sentrum for å handle om Lagunen ikke fantes.

Tar sentrumshandelen

«Dette er stikk i strid med hva Bergen Storsenter delvis ble planlagt for, å blåse nytt liv i sentrumshandelen.»

Det skriver Willemieke Hornis og Irene van den Broek i en undersøkelse av handelen på Lagunen Storsenter og Bergen Storsenter.

Undersøkelsen er utført ved Geografisk Institutt ved Universitetet i Bergen og Norges Handelshøyskole.

Hornis og Broek konkluderer i rapporten – som ble utgitt i 2001 – med at Bergen Storsenter og Lagunen i forsvinnende liten grad konkurrer med hverandre.

Kjempe i sentrum

Etter ombyggingen og utvidelsen i 1999 ble Bergen Storsenter en kjempe. Senteret er rangert som nummer 14 på listen over Norges største kjøpesenter. Butikkene der selger for over en milliard kroner i året.

I Hordaland er det bare Lagunen Storsenter i Fana som er større, med en handel på 1,4 milliarder kroner i fjor, ifølge opplysninger fra analyseselskapene Kvarud Analyse og Kjenn ditt Marked.

Begge sentrene er utvidet stort de siste årene. Tallene tyder på at det var et lurt trekk. Siden 2001 har salget økt med nesten 50 prosent på Lagunen og 30 prosent i Bergen Storsenter.

Stort er bra, mener Gisle Pedersen, som driver to klesforretninger i Bergen Storsenter. Det er en fordel å få konkurrenter inn i senteret. Kundene liker mange butikker slik at de kan sammenlikne. Etter utvidelsen i 1999 kom det flere kunder.

— Den store endringen er at lørdagen er blitt større. Da kommer gjerne familiene samlet, sier Gisle Pedersen.

Men Pedersen vil ikke være med på at Bergen Storsenter ødelegger for resten av sentrumshandelen. Han mener tvert imot at sentrumshandelen ville kommet verre ut uten kjøpesentergiganten.

— Grunnen til at sentrum er blitt mer attraktivt nå enn tidligere er at vi trekker kunder til sentrum som ellers hadde valgt andre kjøpesenter, sier han.

Lokalsenter

Elin Molven og datteren Line Molven Fjellro har bydag. Kommer fra Øystese og feirer at mor er ferdig med en lang hjemmeeksamen i sosiologi. De gjør det grundig når de først er på shopping sammen.

— Da pleier vi å ta Bergen Storsenter, Kløverhuset og Galleriet, sier Elin Molven. De liker best sentrene.

— Det er veldig enkelt, sier Molven.

At folk kommer langveisfra for å handle på kjøpesentrene i Bergen er ikke uvanlig, ifølge undersøkelsen til Hornis og van den Broek. Men hovedtyngden av kundene kommer fra området like rundt senteret. Bergen Storsenter rekrutterer fra sentrum og de sentrumsnære områdene. Lagunen henter kundene fra Fana.

Alt tyder på at sentrene suger til seg handelen i nærområdet. Folk velger kjøpesenter, men de velger det nærmeste kjøpesentret.

Hektet på kjøpesenter

Å kjøpe konfirmasjonsdress var en stor ekspedisjon da Michael B. Hageberg dro fra Bømlo til Bergen i 1953.

Båten brukte natten på veien inn til byen og returnerte først kvelden etter. Hageberg husker det godt.

— På den tiden var det butikker i alle vinduene mot torget. I dag er der stort sett restauranter, sier Hageberg.

Byen dro til seg handlende fra Sunn- og Nordhordland, Sogn og Sunnfjord. – Det er klart at dette var en kjøpekraft som var med og holdt liv i handelen i sentrum, sier Hageberg. Konfirmanten fra 1953 er i dag amanuensis ved Norges Handelshøyskole og ekspert på handel. Han er hektet på kjøpesenter.

— De har en egen magnetisk innvirkning på meg, sier Hageberg.

Mister bygdefolk

Så sent som midt på 70-tallet tok butikkene i det lille Bergen sentrum over halvparten av handelen i Bergen kommune, selv om over 80 prosent av bergenserne allerede da bodde utenfor sentrumsområdet. I tillegg kom handelen alle de tilreisende dro med seg.

I dag er det annerledes. Egil Sæle leter etter en tv-antenne og en dørpumpe hos Clas Ohlson, en av de nye butikkene som kom inn da Bergen Storsenter utvidet. En butikk som avgjort har gjort senteret mer tiltrekkende for en større del av den mannlige delen av befolkningen.

Sæle er i Bergen for å øve. På kveding. Og da gjør han som han pleier når han likevel er i byen, han legger inn flere ærend. Var det bare for handlingen er han ikke sikker på om han hadde tatt turen.

Maten handler familien stor sett på Tjeldstø, syv kilometer unna hjemmet. Skal det handles mer kan han stoppe på Sartor Senter i Fjell, rangert som nummer 24 blant kjøpesentrene i Norge.

— Det er et betydelig bedre tilbud der nå enn det var, sier Sæle.

Trafikkork

Folk er rasjonelle, ifølge Hageberg. Når de handler vil de bevege seg minst mulig, slippe å slepe tungt over lange avstander og ikke dra langt hjemmefra. Det nærmeste større kjøpesentret forener de behovene.

Enda bedre blir det om sentrene også får offentlige tilbud som post og apotek.

– Det er jo svært ofte tilfelle at du ikke har behov for å reise til byen for å handle, sier Hageberg.

Hva om sentrum klarer å gjenvinne sin posisjon som handelssentrum? Ville det blitt mer eller mindre bilkjøring?

— Mye mer selvfølgelig, sier Hageberg, og prøver å forestille seg hvordan trafikken ville sett ut om handlende fra Åsane, Fana, Loddefjord og Øygarden satte seg i bilen for å gjøre sine storinnkjøp i Bergen i stedet for på sine hjemlige kjøpesentre.

Skal vi lete etter årsaken til at sentrumshandelen har tapt terreng må vi først og fremst se på den spredte bebyggelsen. Hadde vi tvunget frem en like tett bebyggelse som mange større byer i Europa, kunne hele Bergen fått plass mellom de syv fjell, i stedet for rundt dem.

Men slik har vi ikke gjort det. Da utflyttingen i nye boligområder startet etter krigen var det ingen som stilte spørsmål ved den politikken. Sentrum har tapt mye av sin betydning.

— Hvis du ser på hvordan bildet ser ut i Fana, der eneboligene flyter utover, så får du en sånn byspredning som minner mer og mer om det amerikanske bymønsteret, sier Hageberg.

ENKELT: Mor og datter, Elin Molven og Line Molven Fjellro, vil ha mye på ett sted når de er på handletur. Det får de i sentrene. En bytur betyr besøk i Kløverhuset, Galleriet og Bergen Storsenter.