Styret i HSD hadde torsdag en statusgjennomgang av vilkårene for fremtidig hurtigbåttrafikk mellom de to største byene på Vestlandet.

— Vi fikk et klart signal fra styret om at HSD skal satse for fullt på Flaggruten, sier informasjonsdirektør Arild Sondre Sekse.

Flaggruten er stadig blitt mer konkurranseutsatt de siste årene. Kystbussen har overtatt mange passasjerer, prisene på flybilletter er blitt satt ned, og veinettet inviterer flere reisende til å bruke privatbil.

HSDs siste forsøk på å vinne tilbake markedsandeler er å legge ut billetter med Flaggruten til 30 kroner stykket.

— Det er 20 plasser til denne prisen på hver avgang. Vi arbeider dessuten med å lage et nytt prissystem etter trappetrinn-prinsippet. Målet er å gi kundene et kvalitetsmessig reisetilbud til konkurransedyktige priser, sier informasjonsdirektør Sekse.

Omstilling er et nøkkelord i den fremtidige Flaggrute-driften.

— Vi må arbeide målrettet for å drive mer fleksibelt i forhold til trafikkgrunnlaget, sier Sekse.

Flaggruten hadde passasjervekst våren 2003, men for hele fjoråret var inntektssvikten svært merkbar for disse hurtigbåtene.

I løpet av sommeren 2004 vil Hordaland fylkeskommune legge hurtigbåtrutene i Sunnhordland ut på anbud. Vinneren får starte trafikk fra 2006.

— Vi skal delta aktivt i kampen om dette anbudet, sier Arild Sondre Sekse.