Det er sommer, det er sol, og det er tid for båtliv i Vågen. Men brannfaren kan være stor når båtene ligger tett i tett.

– Plastbåter brenner utrolig godt. Hvis det begynner å brenne i én båt, er det stor spredningsfare. Hvis det flyter med båter kan det bli et bål her ute, forklarer overbrannmester Torgeir Dagestad ved brannforebyggende avdeling i Bergen brannvesen.

Han oppfordrer folk til å lese seg opp på brannforskriftene når de legger til i Vågen. Og aller viktigst når båtene ligger tett i tett:

– Mellom radene av båter som ligger utenpå hverandre skal det være én båtbredde. Utfordringen er å ikke stable båtene for tett, sier han.

Forklaringen er åpenbar:

– Hvis det begynner å brenne i en båt, skal det være mulig å komme seg vekk. Hvis ikke reglene følges, og det begynner å brenne i den innerste båten, brenner det i alle. Når polyester begynner å brenne er det kolossal røykutvikling, sier Dagestad.

Han understreker at folk flest er flinke til å følge reglene. Havnevesenet kontrollerer flere ganger daglig at båtene ligger som de skal.

– I dag ser det helt greit ut. Men det er en utfordring, dette her, sier han.

Båteierne kan selv gjøre mye for å minske brannfaren.

– Vi anbefaler røykvarsler i båt, selv om det ikke er påbudt. Og så gjelder det å sørge for slukkeutstyr, og at propananlegget er tett, sier Dagestad.

– Bruk av åpen ild, propan, rødsprit og stearinlys i kombinasjon med alkohol er ikke så heldig. Ellers gjelder det å være bevisst på brannfaren, og holde båten ved like. Vi kan ikke gå etter folk, hver enkelt må være bevisst, sier han.

Vegar Valde