Stigningen på veien er opp til 20 prosent. En del av veien går i tunneler, men det går stadig ras både inne i tunnelene og utenfor.

De rundt 30 innbyggerne i Jordalen kan fortelle om utallige dramatiske episoder på veien. Daglig ser de stein og is som har rast ned og ligger i veibanen.

Med hjeret i halsen

De sju skolebarna i bygden kjøres og hentes ved hovedveien, riksvei 16 mellom Voss og Gudvangen. Derfra tar de buss til skolen.

Både de som kjører barna den tre kilometer lange veien ned til E16 og foreldrene sitter med hjertet i halsen mange ganger.

– Det er utrolig at det ikke har gått menneskeliv her. Men det har vært nære på mange ganger, sier Einar Magne Jordalen.

Han forteller at barna må holdes hjemme når været er slik at faren for ras er spesielt stor.

Jordbruket i fare

– Fjellet er så dårlig at det ikke nytter å flikke på den veien vi har i dag. Vi trenger en helt ny vei i tunnel, sier Inge Einar Jordalen.

I likhet med de fleste i Jordalen, lever han og konen Kari av jordbruket. De har rundt 180 vinterfôrede sauer. De fleste andre bøndene driver melkeproduksjon, og årlig leveres det 500.000 liter melk fra bygden.

Bøndene i Jordalen er ikke i tvil om at jordbruket blir lagt ned hvis det ikke kommer en ny vei. De nye melke-, slakte— og kraftfôrbilene er for store til å komme gjennom tunnelene, og veien er så farlig at sjåførene ikke har lyst til å kjøre den.

– Nedlegging og fraflytting

– Vi kan ikke kjøre melk og dyr til hovedveien med traktor eller få kraftfôr i sekk. Det vil sette jordbruket 40 år tilbake, og da blir det nedlegging, sier Inge Einar Jordalen.

Han og konen har barn som kunne tenke seg å slå seg ned i Jordalen, men han fraråder dem å gjøre det så lenge det er så usikkert med veien.

– Får vi ikke ny vei, blir det nedlegging og fraflytting her. Jeg tror ikke det blir mange år til det skjer heller, frykter konen Kari.

Vei mot kraft

Et privat firma har tilbudt seg å bygge veien mot å få bygge et mindre kraftverk i Jordalselven. Rørgaten skal gå i samme tunnel som den nye veien. Kraftverket skal ligge inne i fjellet og vil ikke bli synlig.

Vannføringen i elven blir noe redusert, men biologer har funnet ut at det ikke gjør noen skade. Og elven går nede i et dypt juv, så det er ikke mange som ser den.

Den nye veien skal etter planen gå i sammenhengende tunnel fra Jordalsnuten ved riksveien og gjennom fast fjell opp til bygden. Firmaet som vil bygge veien, kan også gjøre seg nytte av steinen som brytes ut. Det er en svært gunstig byttehandel det legges opp til, påpeker bygdefolket.

Dessuten vil en ny vei åpne et flott fjellområde for turister.

Venter på UNESCO

Fylkesmannen har sagt nei til å bytte kraftverk og stein mot vei. Men jordølene gir ikke opp. De har anket avslaget, og nå er det UNESCO i Paris som skal avgjøre saken.

UNESCO har tildelt Nærøyfjorden verdensarvstatus, og Inge Einar Jordalen regner med at norske myndigheter vil følge det UNESCO kommer frem til.

– Dette er eneste muligheten vi har til å få ny vei og opprettholde denne bygden. Uten inntektene fra kraftverket blir det altfor dyrt. Ingen myndigheter eller andre vil bygge veien for oss, sier han.

STEIN I VEIEN: Ofte må folk i Jordalen ut av bilen og fjerne stein og isklumper som har falt ned i veien. Her rydder Kari Jordalen veien på et av de bratteste stedene. Foto: MARIT HOMMEDAL, SCANPIX
OFTE RAS: Det raser ofte steiner både inne i og utenfor tunnelene på den tre kilometer lange veien til Jordalen. Bilistene føler ofte at de er i livsfare når været er dårlig. Foto: MARIT HOMMEDAL, SCANPIX
FARLIG VEI: Enkelte dager må ungene bli hjemme fra skolen fordi det er for farlig å kjøre dem til hovedveien, forteller Einar Magne Jordalen, som har hentet Karoline og Maria hjem fra skolebussen. Foto: MARIT HOMMEDAL, SCANPIX
SNART SLUTT: Uten ny vei er det snart slutt med å drive jordbruk i Jordalen, sier Kari og Inge Einar Jordalen, som med 180 vinterfora sauer har en av de største sauegårdene i Voss. Foto: MARIT HOMMEDAL, SCANPIX