— På enkelte tider av døgnet er det helt umulig å finne parkering, sier Stian Indrevoll.

Han bor i Ibsens gate og bilene dundrer forbi når han følger datteren Una (7) på skolen og sønnen Sigur (5) i barnehagen denne morgenen.

Etter at Høgskolen i Bergen åpnet, har trafikken og parkeringskaoset i nabolaget blitt enda verre enn før, forteller Indrevoll. For å få ned biltrafikken, må man begynne å bruke pisk, mener tobarnsfaren.

Blir soneparkering

Og det er nettopp det som er planen til byutviklingsbyråd Henning Warloe. Han forteller at han har fått mange henvendelser fra fortvilte beboere i dette området.

— Jeg forstår dem godt. Situasjonen er uholdbar, og tiden er overmoden for å gjøre noe der, sier han.

Byrådet vil derfor utvide soneparkeringen, som i dag gjelder for sentrum og Sandviken, sørover. I morgen legges et forslag til reviderte vedtekter for parkering ut på høring, og kommende uke legges en sak om utvidelse frem for byrådet. Den gjelder blant annet Kronstad, i tillegg til andre bydeler i sør. Begge sakene må vedtas i bystyret før arbeidet kan settes i gang.

— Vi klarer å få den opp i novembermøtet, så det mest realistiske jeg kan love er at soneparkeringen er på plass fra semesterstart etter nyttår. Jeg vil gjøre det som er mulig for å skynde på dette, sier Warloe.

Hindrer fremmedparkering

I fjor høst undersøkte Bergen kommune trafikkforholdene og fant ut at i gatene rundt Idrettsveien på Kronstad tilhørte bare en av fire parkerte biler beboere. I sakspapirene beskrives en situasjon med økt trafikk og færre parkeringsplasser.

I området er store arbeidsgivere som Haukeland universitetssykehus, Haraldsplass og nå Høgskolen, i tillegg til Brann stadion og Haukelandshallen.

— Soneparkering ivaretar interessene for dem som bor i strøket og hindrer fremmedparkering. De som skal til høyskolen må gå, sykle eller bruke kollektiv. Det finnes ingen annen løsning på det, sier Warloe.

— Blir dette særlig populært blant dem?

— Det er for så vidt ikke interessant. De som bor der melder om en markert økning av problemet.

Gode nyheter

På Kronstad tirsdag morgen er det mange eksempler på feilparkerte biler, og i St. Olavs vei står en grønn Chrysler helt oppe på fortauet, mens en BKK-bil med nødlys har to av hjulene utenfor.

Stian Indrevoll synes soneparkering er gode nyheter for beboerne, og tror det vil bli mindre trafikk.

— De fleste som bor her er nok villige til å betale for parkeringstillatelse, men andre vil nok ikke synes det er like bra. Det blir sikkert ramaskrik ved brannkamper, sier han.

Forsinket

Allerede for et år siden skrev BT at planavdelingen og trafikketaten i Bergen kommune utreder muligheten for boligsoneparkering sørover. Ifølge direktør i trafikketaten, Øyvind Haga, ble saken forsinket av byrådens avgang i fjor høst.

Han forteller at det vil bli snakk om mange delsoner og at hver sone vil ta tre måneder å klargjøre.

— Det er snakk om temmelig mange soner, så det tar en del måneder før alt er på plass, sier Haga.

SONER INN: Byutviklingsbyråd Henning Warloe mener det er på høy tid å utvide soneparkeringen i Bergen.
ELIAS DAHLEN