Nedre Banesmauet er en idyllisk og fredelig plett der det grenser ut mot Nøstegaten. Normalt er her heftig trafikk, men nå er deler av gjennomfartsåren stengt. Graveklubben legger ned rør, kabler og ledninger for boss, nett, varme, vann, avløp og overvann i Nøstegaten og et stykke inn i Nedre Banesmauet.

I smauet ligger husene tett i tett, blomsterbed er kantet med stein, og krukker med påskeliljer står frodig foran et par inngangsdører. De siste årene har hovedstrømmen av turistertil og fra Hurtigruten passert gjennom Nedre Banesmauet, som er et yndet fotoobjekt. Men veidekket i smauet er det ikke orden på; det er en blanding av gammel brostein og asfalt.

— Lappverk

Slik vil ikke beboerne ha det. Så da Graveklubben kom for å asfaltere fortauet i Nøstegaten og rundt et hus i Nedre Banesmauet denne uken, protesterte de. Alle hadde forventet tilbakeføring til gammel standard: Brostein og skifer. Det er det nemlig rester av i grunnen.

— Vi er redd for at dersom det blir asfaltertinn i Nedre Banesmauet, blir dekket permanent. Når resten av rørene i smauet skiftes, blir det enda mer vandalisert med asfalt, sier Dag Husdal som eier huset som grenser mot Nøstegaten og smauet.

De siste 20–30 årene har det til ifølge ham vært mye graving her, og hver gang er det dekket med asfalt.

— Hele smauet er nå et stort lappverk. Det er en skam, sier Husdal og viser til hvor fint det er blitt lenger borte i Nøstegaten og ved Sukkerhusbryggen med brostein og betongheller.

Hektisk, men gemyttlig

Så da avtroppende leder Ørjan Mjøs og påtroppende anleggsleder Sigurdur Gudbjørnsson fra Bergen bydrift tilfeldigvis kommer forbi på vei fra et møte lenger inne i byen, går Husdal rett på.

— Jensen ringte nettopp og sa at vi måtte deale pris, sier han og viser til overingeniør Arne Jensen i Graveklubben.

— Hva er høystbydende, spøker anleggsleder Ørjan Mjøs i Bergen bydrift, et aksjeselskap som er heleid av Bergen kommune.

Det blir litt dikkedarer frem og tilbake. Noen som holder på med arbeider rett ved siden av, hiver seg inn i diskusjonen, og baller kastes frem og tilbake. Tonen er hektisk, men gemyttlig. Det står litt på spill for alle parter.

- Mangler penger

— Vi er opptatt av at det skal pent ut etter oss, og tar utgangspunkt i hvordan det var før vi begynte å grave. Da var her asfalt, men beboerne forventer at vi setter veien i stand slik den så ut i gamle dager. Det kan vi godt gjøre, men da må vi ha aksept fra veieier og noen må betale, sier senioringeniør Arne Jensen i VA-etaten i Bergen kommune og Graveklubben.

Driftssjef Atle Kleppe i samferdselsetaten i Bergen kommune, som eier Nedre Banesmauet, er helt enig i at det hadde vært fint med brostein.

— Men hvem skal betale? Her er det ikke satt av midler til annen standard. Hvis vi skulle oppdatert dekket med brostein og betongheller alle steder, ville det koste uante summer. Med de budsjettene vi har, er det lite vi kan gjøre, sier Kleppe.

— Vi ønsker at byen skal se best mulig ut, men jeg synes det er ille at vi må betale for å sikre nærmiljøet, sier Husdal.

Nytt tilbud

Ørjan Mjøs tilbyr kjapt å sende pris på brostein og skifer.

— Du trekker fra asfalt og utretting, sant, spør huseier Dag Husdal.

— Det er klart; det blir kun arbeid og materialer, bekrefter Mjøs.

Både Kleppe i samferdselsetaten og Jensen i Graveklubben synes det er underlig at beboerne reagerer først når asfaltarbeidet starter.

— Det har hele tiden vært klart at det skulle legges dekke når rør, kabler og ledninger var lagt ned, sier de.

— Vi drømte ikke om at tilbakeføring av veidekket innebar asfalt. Vi tenkte brostein – sånn det var før lappingen i smauet begynte og slik det er andre steder i området. Vi burde vært varslet, sier Dag Husdal.

— Vi ønsker å bruke slipt brostein alle steder, og der det er økonomisk rom gjør vi det. Men det er ikke mulig å erstatte all asfalt med brostein, sier byråd Filip Rygg.

SLIK VAR DET FØR: Fra gammelt av var hele Nedre Banesmauet dekket med brostein. Det kan man se under asfalten. Beboerne er redde for at ny asfalt blir en permanent løsning.
EIRIK BREKKE
IKKE SLIK: Hit kommer turister fra Hurtigruten, og asfalt passer ikke i de gamle bergenske smauene, mener Dag Husdal (sittende), Julie Utengen, Tormod Carlsen og Liv Vevang.
EIRIK BREKKE