Svein Jakobsen er en av nærmere 13.000 båteiere som prøver å få solgt båten sin på finn.no.

— De siste fjorten dagene har jeg fått én telefon. Det var fra en dame på Østlandet som hadde samme type båt og lurte på om det var mange interesserte kjøpere til slike båter, sier Jakobsen.

Aldri har tilbudet på bruktmarkedet vært bedre, og aldri har så mange strevd med å finne kjøpere.

Mange i samme båt

— Jeg kjenner flere som er i samme situasjon som meg. For en tid siden var det mellomprisbåter fra en halv til en million som slet. Nå ser det ut til at også dyrere båter er vanskelige å selge, sier Jakobsen, som har satt en pris på 2,3 millioner på sin 46 fot store Bayliner Pilothouse.

**Les også:

Produsentene kutter arbeidsstokken**

Det er en hytte på sjøen, med tre doble sovekabiner og to bad.

— Nå er ungene blitt så store at de ikke lenger synes det er gøy å være med på båtferier. Behovet mitt har endret seg, så jeg er interessert i å kunne ta en mindre båt i bytte, sier Jakobsen, som opp gjennom årene har handlet en del med båt. Men make til stille på kjøperfronten har han aldri opplevd.

Båt kan unnværes

— Jeg tror vi må erkjenne at båt er noe folk godt kan unnvære - i motsetning til bilen som ansees som en nytteting. Så når det er strammere tider er båtkjøp noe de kan utsette, sier Jakobsen, som ikke har panikk, men tid til å vente.

— Du har ikke for høy prisforventning?

— Det får tiden vise, men jeg har tid til å vente til det kommer en som vil ha en slik båt.

— Hvordan dannes prisene i bruktmarkedet?

— Det vanlige er å orientere seg på finn.no. Der ser du prisnivået for den type båt du er interessert i - enten du skal kjøpe eller selge. Så er det forskjell på utstyr, alder og stand som gjør at du finner en pris som ansees fornuftig. Skal du kjøpe båt bør du vite mer enn du trenger når du handler bil. Biler har jevnlige EU-kontroller og servicehefter som forteller deg en del.

Blir ikke solgt

På finn.no har tilgangen på nye båtannonser de siste månedene ligget litt over det normale. Mens det i fjor var 23.072 båtannonser årets første fem måneder, så økte det til 27.417 i år. Denne uken var det nær 13.000 usolgte båter å finne. Enkelte annonser har ligget på finn.no siden i fjor.

Daglig leder hos Bergen Båt, Per Alvern, mener mange som selger bruktbåt har urealistiske forventninger.

— Det er slutt på den tiden du kunne regne med å få det samme for en brukt båt som det du kjøpte den for ny. På amerikanske og engelske båter får du i dag et betydelig prisavslag som følge av valutakursen. Dette gir seg også utslag i bruktpriser på denne typen båter, sier Alver.

Også på nybåtsalg merker bransjen nedgang.

— Jeg regner med at vi vil se en sanering der flere av de nye aktørene som hev seg på i oppgangstidene vil forsvinne, sier Alver.

Mer enn 20 prosent svikt

Administrerende direktør Erlend Prytz i båtbransjeforeningen NORBOAT regner med at det i år blir en betydelig salgssvikt også på nye båter.

— Den blir større enn vi forventet tidligere i år. Jeg har ikke klare tall, men skal jeg forsøke meg på kvalifisert synsing - så blir nedgangen på over 20 prosent, sier Prytz.

Også han forventer en avskalling av nye importører og forhandlere.

— Jeg advarer ikke folk mot nye båtmerker generelt. Det er mye bra, men skal du kjøpe er det viktig at forhandleren har vært etablert i bransjen og er solid. Det skjer ting også med nye båter, og da er det viktig å kunne stole på at forhandleren kan ordne opp for deg, sier Prytz

Prytz ser også klart at bruktbåtselgere må revurdere sine prisforventninger.

— Du får ikke lenger det samme som du selv kjøpte båten for ny, slår han fast.

FÆRRE KJØPERE: På Finn.no er det i løpet av årets fem første måneder lagt ut over 4000 flere båter til salgs i forhold til i fjor. Bruktbåtmarkedet er gått helt i stå, mener folk BT har snakket med. FOTO: ODD MEHUS