Bergen Nordhordland Rutelag (BNR) ligger an til å tape 6500 passasjerer i september. Direktør Trygve Tønnesen er bekymret.

— Med en nedgang på 21 prosent så er det klinkende klart at det er alvorlig, sier Tønnesen.

— Taper dere penger?

— Med en så stor nedgang er vel det konsekvensen, sier Tønnesen.

Passasjersvikten kommer samtidig som drivstoffprisen har doblet seg på få måneder.

Ny konflikt

BNR danket ut storebror Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) og overtok driften av hurtigbåtdriften mellom Askøy og Bergen sentrum i vår. Kontrakten gjelder for ti år.

Nå skjerpes konflikten mellom konkurrentene på nytt. Til avisen Askøyværingen sier Tønnesen at HSDs nye bussruter fra Askøy må ta mye av skylden for passasjersvikten.

Bussene, som går hvert kvarter, går ikke lenger nedom kaien for å slippe av folk.

— HSD fratar de reisende valget om hvordan de vil reise, og det synes jeg ikke er riktig, sier Tønnesen til avisen.

Mindre båt?

Samferdselsutvalget i Hordaland fylkeskommune vil avvente situasjon ut året for å få et bedre statistisk grunnlag for å vurdere årsakene til passasjersvikten.

Tønnesen sier til Bergens Tidende at BNR ikke kan drive båtforbindelsen med tap, og at selskapet må ta en dialog med fylkeskommunen om hva som skal gjøres.

Et mulig tiltak er å bytte ut dagens båt, «Snarveien» med et mindre fartøy som er billigere i drift.