Krukken gir fra seg dype lyder, damp, og lys der den står mellom Platou sport, Nordea og Banco Rotto.

— Ideen er å bruke lyden som et minne om noe. Det kan være båtene som fløyter i havnen og støyen fra bilene. Meningen med dampen er å gjøre vind og vann til noe positivt. Det skal gi krukken en mytologisk dimensjon. Den blå rennen som går ut fra krukken, symboliserer elven som rant her en gang i tiden. Og lyset inne fra krukken forteller at dette er en gammel branntomt, forklarer kunstneren, som er mest kjent som keyboardist i A-ha.

At det er en krukke som samler elementene, er tilfeldig, ifølge Magne Furuholmen.

— En krukke var praktisk fordi det var lett å få alle elementene inn i den, sier han til Bergens Tidende.

Med åpningen av det nyoppussete området på Vågsallmenningen, er en ny etappe av planen «Spor av tid» gjennomført.

Innvielsen av «Den grå steinen» i nedre del av området i mai 2000 markerte åpningen av første del av prosjektet.

Nå gjenstår bare plassen rundt Korskirken før hele området er nyoppusset.

Anleggsbudsjettet på 19 millioner er holdt, fremhevet byråd for miljø og byutvikling, Lisbeth Iversen (KrF).

Under åpningen ble det vist til at trafikken for noen år siden dundret over plassen. Nå er det fred og kunst som har tatt over.

Hele Vågsallmenning-prosjektet er skapt gjennom et samarbeid mellom arkitektgruppen Cubus, billedkunstner Furuholmen, keramiker Kari Aasen og designer Lasse Berntzen. Aasen har skapt den blå keramikkrennen som kommer ut av krukken og går i retning Vågen, mens Berntzen har ansvaret for 13 utvalgte Holbergsitater i gatedekket.

A-HA, EN KRUKKE! Magne Furuholmen var i Bergen i går under åpningen av Vågsallmenningen, der krukken han har skapt står i sentrum.<br/>Foto: JAN M. LILLEBØ