Den tiltalte var med da retten hadde befaring på ulykkesstedet på Krokeide. Retten fikk blant annet se skiltet som viser at fartsgrensen på stedet er 5 knop. Den tiltalte kjørte i rundt 30 knop da ulykken skjedde.

På befaringen deltok, i tillegg til den tiltalte, dommer, aktor, forsvarer, domsmenn og sakkyndige, deriblant sjøfartsinspektøren.

Se video

Straks befaringen er over, vil rettsforhandlingene fortsette i Bergen tinghus i ettermiddag.

— Haldor Høyte kan ikke ha sett meg, da han slo 90 grader inn på min kurs, forklarte 47-åringen i retten i går.

Den 47 år gamle bedriftslederen sa seg ikke skyldig da rettssaken mot ham startet mandag. Mannen er tiltalt for uaktsomt drap.

Snart tre år etter ulykken går saken nå for Bergen tingrett.

- Kontroll

Da 47-åringen forklarte seg om ulykkesdagen, mente han at han hadde kontroll på Høytes båt før ulykken.

— Slik jeg vurderte det, ville den komme inn bak min båt, forklarte 47-åringen retten.

Etter at en annen båt lengre framme tok båtførerens oppmerksomhet et øyeblikk, oppdaget han plutselig at han var på kollisjonskurs med Høytes båt.

— Jeg ga gass for å forsøke å unngå sammenstøtet. Det var i min mening eneste mulighet for å unngå å kollidere, men jeg tror ikke det ble noen fartsendring før vi smalt inn i hverandre. Det var en forferdelig tragedie.

Aktoratet vil hevde at 47-åringen ikke var varsom og aktpågivende nok da hans speedbåt kolliderte med Høytes lille, åpne plastbåt.

30 knop

Den tiltalte skal ha kjørt i 30 knop, selv om fartsgrensen er 5 knop. 47-åringen og hans forsvarere mener fartsgrensen ikke var godt nok skiltet.

— Den gjengse oppfatningen er at det ikke er noe fartsbegrensning i området, forklarte 47-åringen Bergen tingrett, som ikke mente han hadde kjørt for raskt.

75-årige Høyte, mangeårig rådmann og høyesterettsadvokat, omkom trolig momentant i ulykken.

Ulykken skjedde 9. september 2003. Haldor Høyte var på vei ut for å fiske i Austrevågen ved Krokeide i Bergen da han ble truffet av skjærgårdsjeepen og drept momentant. Tiltalte forsøkte å gjenopplive Høyte, uten å lykkes.

47-åringen har tidligere innrømmet at han hadde skyld i ulykken, men mener likevel ikke at han er skyldig etter tiltalen.

JAN ANDAL (mms)
ØRJAN DEISZ
JAN M. LILLEBØ