Djupevåg båtbyggeri i Nordheimsund er firmaet som fikk det ærefulle oppdraget å lage kongens nye sjalupper — båtene som frakter kongefamilien og deres gjester til og fra kongeskipet «Norge». I løpet av neste uke skal de være ferdige. Selve skipet ligger til kai like ved. Der får det vårpuss mens det venter på å reise til Trondheim.

Folkevandring for å se

— Det har vært en viss folkevandring hit siden kongeskipet kom, medgir en smilende daglig leder, Kristian Djupevåg. Han er både glad og stolt over at firmaet fikk den gode kontrakten i havn. Både for sysselsettingens skyld, og for prestisjen som naturlig følger med. Han tar stadig turen ned i hallen for å se til mastene som er tatt av kongeskipet for vårpuss, og selvsagt sjaluppene; disse vakre båtene med slikt et rart navn.

— Det er jo strenge føringer for hvordan et slikt oppdrag skal gjennomføres, men vi har også fått være med og legge føringer for hva som er praktisk, funksjonelt og estetisk, sier han.

Nede i hallen summer det av liv. Maskiner durer og samtalen går. Det gjøres ekstra flid når det er kongelig båtbygging på gang.

— Det er et helt nytt produkt som skal utvikles, for vår del, så det tar tid. Men vi håper å bli ferdig til de skal dra. Lyt no da, flirer trearbeider Reidar Kvandal. Han drar ikke til Trondheim for å se sjaluppene, men prøvekjøringen i Hardangerfjorden neste uke skal han så klart få med seg.

- De gamle for dårlige

— De gamle sjaluppene er over 20 år gamle; de er slitte og har trukket inn en del vann. De er ikke gode nok lenger, sier kongeskipets maskinsjef og fungerende nestkommanderende, Harald Kvamme. Når de nye etter hvert kommer på plass, skal den gamle kongesjaluppen overlates til Marinemuseet i Horten. Gjestesjaluppen skal selges; bare Djupevåg vet hvem til. Men våpenskjoldene beholdes.

— Dette har vært planlagt i mange år; det skjer ikke på grunn av det forestående bryllupet, understreker Kvamme.

Skip og besetning blir i Nordheimsund til 22. april. De har da lagt til kai i to og en halv uke. Forhåpentligvis er alt klappet og klart innen den tid. Akkurat nå kryr skipssiden av blåkledde menige med pussefille, maskiner, maling og lakk.

— Vedlikehold driver vi med konstant. Det er greit å jobbe ute, i hvert fall så lenge det er fint vær, synes dekksmann Sigurd Arnesen. Det blir ikke mye kontakt med de kongelige, men han trives likevel. De får da reist og sett litt. Hardanger er heller ikke å forakte en vårdag i april.

Foto: Jan M. Lillebø