• Jeg vil ikke at søsteren min skal dø forgjeves, sier Bas (11). I brevet ber han kong Harald om hjelp til å sikre ulykkesveien E39.

Kjære konge,

Etter at min far og søster krasjet og døde i Norge, vil jeg spørre deg

følgende:

Kan du ordne veien slik at ingen flere må dø på denneplassen.

Det er best hvis du kunne bygge et veldig sterkt og høytgjerde som kan holde alle kjøretøy på veien.

Ps: Til sommeren kommer jeg for å se på stedet.

Med vennlig Hilsen,

Bas Gardien fra Nederland

Som kone til en trailersjåfør har Sabine Wittens verste mareritt alltid vært at mannen skulle dø.

— Nå vet jeg at det er verre. Fordi jeg også mistet datteren min, sier Sabine Wittens, eks-konen til Dave Gardien og mor til Anja (10) og Bas (11).

Snorer med utallige kondolansekort er drapert fra hjørne til hjørne i stuen i hjemmet deres i småbyen Rozenburg i Nederland. Moren klemmer datterens teddybjørn. Lukten av diesel henger fortsatt i.

Da politimennene kom på døren torsdag morgen den 28. februar, skjønte hun straks at det hadde skjedd en ulykke.

— Jeg spurte: «Lever hun eller er hun død?» De ba meg gå inn og sette meg. Da forsto jeg, sier moren.Reisevesken med teddybjørnen var pakket flere dager i forveien. Anja gledet seg til vinterferie på tur med pappa. Målet var Bergen og en reise med Fløibanen.

Siste gang Sabine så datteren, kastet 10-åringen seg om halsen hennes og sa: «Mamma, jeg er så glad i deg».

KJÆRE KONGE! Etter at min far og søster krasjet og døde i Norge, vil jeg spørre deg følgende: Kan du ordne veien slik at ingen flere må dø på denne plassen. Det er best hvis du kunne bygge et veldig sterkt og høyt gjerde som kan holde alle kjøretøy på veien.Ps: Til sommeren kommer jeg for å se på stedet. Med vennlig Hilsen,Bas Gardien fra Nederland

22 omkomne på norske veier

Det er 14. mars. Mens trailersjåfører over hele Norge stopper bilene sine i protest mot dødsulykker på dårlig vedlikeholdte vinterveier, går endeløse køer av tause mennesker gjennom parken inn til krematoriet Ockenburgh i Den Haag.

Over 600 mennesker har funnet veien til bisettelsen for Dave og Anja, som i Norge er blitt et symbol for trafikkdrepte denne vinteren. Bare i årets to første måneder omkom 22 personer i trafikken.Knapt en ståplass er ledig i aulaen hvor favorittmusikken til Dave spilles. Bilder fra livet deres viser en omsorgsfull fembarnspappa på fisketur, badeferie og på tur i vogntog over hele Europa.

— Anja var god i vennskap, respekt og kjærlighet til andre, sier en kvinnelig leder i minnetale til 10-åringen.

TIL MINNE: Anjas teddybjørn lå igjen blant vrakdelene på ulykkesstedet. Nå har teddybjørnen kommet hjem til Nederland hvor moren Sabine Wittens har laget et stort minnealter. I stedet for blomster til bisettelsen, har familien etablert «Anjas dream fondË til støtte for barn i byen som drømmer om å få ri på hest, men ikke har råd til å eie hest.

Varmekabler i veiene

Fra Norge er flere kolleger på plass. Dave Gardien kjørte frukt og grønnsaker på oppdrag for Byrknes Auto og skulle levere til Trygve Tønjum frukt og import i Bergen. I stedet endte ferden i en voldsom utforkjøring på speilglatt vei ved Ådland bru på Stord.

Jeg håper virkelig at det skjer, at de ikke døde forgjeves

Stein Inge Larsen, eier av Byrknes Auto, kjente nederlenderen som en pliktoppfyllende og flink sjåfør. En som alle likte.

Hvert år dør i snitt 15 mennesker og 41 blir hardt skadet i trafikkulykker på E39 fra Kristiansand til Trondheim, ifølge Vegvesenets statistikk fra 2000 og frem til i dag. I Hordaland er veien over Stord og gjennom Lindås mest ulykkesbelastet.

— Vi har nok penger i dette landet til å legge varmekabler i veiene. Nå har vi kjørt over Stord i alle år, og den veien er nedprioritert så det holder. Det må det bli en endring på, sier Larsen til BT etter bisettelsen.

Fulgte bilen via satellitt

Det er dagen derpå i Rozenburg. I det vesle huset ved kanalen springer storebror Bas opp på søsterens rom for å hente katten hennes. Den korthårede perseren har ikke villet forlate Anjas rom siden ulykken. Også husets to hunder har til tider sittet urørlige og stirret opp på minnealteret i stuen, forteller Sabine.

Hun og Dave hadde vært separert i en måned før ulykken skjedde. Fremdeles var hun ansvarlig for regnskapet til transportfirmaet. De samarbeidet godt om barna, som vekslet om å få være med sin far på tur i skoleferiene. Dagen før Norgesturen satt eks-mannen i stuen hennes og diskuterte føreforholdene i Norge.

aaag2 as Smart Object-1x.jpg

— Han sa at veiene i Norge er farlige på denne tiden. Han ville mye heller ha én meter snø, enn is og smelting om hverandre. Anja tryglet om å få bli med. Jeg sa til ham at jeg ikke kunne tenke meg en bedre sjåfør enn ham, og at jeg stolte på ham, sier Sabine.

Via satellittoverføring til en datamaskin viser hun vogntogets ferd gjennom Danmark, til Kristiansand og Stavanger, men på E39 utenfor Leirvik stopper ferden. Klokken er 03.30 natt til torsdag 28. mars.

— Jeg kan se at farten øker de siste meterne. Det er antagelig på grunn av isen på veien, sier hun.

Politiet på Stord har fortsatt islagt veibane som hovedteori for ulykken, men de venter på resultatene fra Statens vegvesen sin ulykkesgruppe som foretar de tekniske undersøkelsene av vogntoget, fart og hviletid. Rapporten er ventet denne uken, ifølge etterforskningsleder Egil Espeland ved Stord lensmannskontor.

Bønn om tryggere vei

30 meter av autovernet var borte. 19 stolper kuttet tvers av. Store trær veltet i møte med 50-tonneren. Selv om Sabine har kjørt den samme veistrekningen tidligere, måtte hun til Stord for å se ulykkesstedet med egne øyne. Hun ble forbauset over hvor høyt det var fra broen ned til elvebredden der vogntoget stoppet sin ville ferd.

— Jeg forsto at det hadde gått fort, og at Anja neppe var klar over hva som skjedde, sier hun.

Synet av blomstene og lysene på stedet var en trøst. Det samme var omsorgen hun ble møtt med hos politi og prest på Stord, på Gades Institutt i Bergen og blant Daves kolleger.

— Alle har vært så hjelpsomme. Det var overraskende og godt å oppleve at de tok seg så god tid, sier Sabine.

Hun er også rørt over lastebilaksjonen i regi av NLF Hordaland som gikk landet rundt og til og med spredde seg til Holland.

— Det var hjertevarmende. Det er trist at barn må dø for at man innser at nok er nok.

Mens Bas sitter stille og stryker katten, gjentar hun sønnens bønn om bedre og tryggere vei.

— Jeg håper virkelig at det skjer, at de ikke døde forgjeves, sier hun.

OMKOM: Dave Gardien og datteren Anja Gardien.
PRIVAT
TO OMKOM: Det var vogntogeieren (47) og hans datter (10) som omkom i ulykken. Vogntoget tilhører et lite utenlandsk transportfirma.
ROAR CHRISTIANSEN