KRISTER HOAAS

«På grunn av flere avvik fra prosedyrer i minuttene før den tekniske feilen ble oppdaget, klarte ikke kapteinen å ta tilbake kontrollen over fartøyet da den tekniske feilen oppsto. Hastighetsreduksjonen startet for sent. Dette var årsaken til at fartøyet grunnstøtte», skriver HSD i en pressemelding som ble sendt ut i går ettermiddag.

Fra helt til syndebukk

— Ja, det er å oppfatte som kritikk av kapteinen, bekrefter granskingsleder og teknisk maritim sjef i HSD Sjø AS, Jan Helge Pile.

— Det er flere små detaljer som gjør at vi får det resultatet vi får, men det er jo en alvorlig sak vi peker på i rapporten, nemlig at det blir foretatt en for sen hastighetsreduksjon. Det er årsaken til at vi får en grunnstøting, sier Pile.

— Og det ansvaret hviler direkte på kapteinen?

— Ja.

Dermed går kaptein Jan Nessa fra helt til syndebukk. I dagene etter grunnstøtingen ble han hyllet som en helt etter at han så vidt klarte å styre unna en høygravid kvinne på kaien i Ranavik, da «Baronessa» dundret på land i høy fart.

I BT 20. april roste HSDs informasjonsleder, Arild Sondre Sekse, Nessa opp i skyene og mente at kapteinen hadde forhindret en katastrofe.

Fulgte ikke prosedyrene

I granskingsrapporten slås det fast at datamaskinen som kontrollerer manøvreringssystemet på «Baronessa» hengte seg opp. Pile understreker overfor Bergens Tidende at prosedyrene er lagt opp slik at tekniske feil alene ikke skal kunne utløse slike forhold som i Ranavik kvelden 19. april.

— Intensjonen er at vi gjennom gode prosedyrer skal sørge for at vi aldri skal miste kontrollen over fartøyet. Hadde prosedyreverktøyet blitt fulgt denne gangen, ville ikke dette ha skjedd, konkluderer granskingslederen.

— Samtidig viser rapporten at prosedyreverkøyet kan bli bedre. Og det skal vi jobbe med.

- Teori og praksis

I går var Nessa i møte med HSDs granskingskommisjon hvor resultatet av undersøkelsen etter grunnstøtingen ble gjennomgått.

— Kapteinen er enig i hovedpunktene i rapporten, men han har sine kommentarer.

— Teori er en ting og praksis er en annen. Det er alt jeg vil si nå, kommenterer «Baronessa»-kapteinen overfor Bergens Tidende.

— Betyr det at du er misfornøyd med rapporten?

— Det er ting som kunne vært bedre, ja. Nesten alle uhell kan skyldes menneskelige feil, men hadde systemet virket, ville dette aldri skjedd, sier Nessa.

Fortsatt suspendert

Kaptein Nessa har vært ute av tjeneste siden ulykken 19. april.

— Det blir en personalsak hvorvidt han kommer tilbake i tjeneste eller ikke, men inntil videre skal han ikke være i tjeneste, sier Jan Helge Pile.

— Jeg skal i et møte mandag, så får vi se videre, sier Jan Nessa.

FRA HELT TIL SYNDEBUKK: Kapteinen «Baronessa», Jan Nessa (t.v.) går fra å være helt til å bli syndebukk etter at HSDs granskingskommisjon i går kom med sin rapport. Her møter han Mona Nylund og Thomas Nygård og deres nyfødte barn, som var nær ved å bli truffet av «Baronessa» da båten kjørte på land i Ranavik.<br/> ARKIVFOTO: PAUL SIGVE AMUNDSEN