Jorun Essén, mor til Eline og Tora, fikk bekreftet hos Norwegian at selskapet ikke har noen klare retningslinjer på dette feltet.

Hun fikk opplyst at det blir opp til personalet på flyplassen å finne løsninger der og da. Moren lurer på om det virkelig er slik at de som løper raskest frem til skranken får plass på det første flyet, mens barn, eldre og funksjonshemmede som gjerne trenger litt hjelp, må stå bakerst i køen.

Ble sittende igjen

Alle passasjerene var på plass i Norwegian-flyet torsdag ettermiddag da de fikk beskjed om at flyet var innstilt på grunn av tekniske problemer. Alle de voksne stormet ut for å booke om flybillettene raskest mulig. Eline og Tora, som reiste alene, ble sittende igjen om bord.

Etter om lag ti minutter fulgte en flyvertinne dem tilbake til gaten, der bestefaren som hadde fulgt dem til flyplassen, fortsatt ventet.

Men da de to Fana-jentene skulle få booket om sine flybilletter, var det fullt på alle fly til Bergen både torsdag, fredag og lørdag. Tilbudet det fikk da var å ta ekspressbussen til Bergen. En tur på snart ti timer.

Det synes mamma Jorun var et meget dårlig forslag og nektet å gå med på det. Løsningen ble at bestefar kjørte de to jentene med bil over fjellet til Vinje, der mor hentet dem.

Reddet av bestefar

— Vi var jo heldige som har en sprek bestefar som liker å kjøre bil. Men hva med dem som ikke har det? Jeg har vært så naiv at jeg har trodd at barn var en prioritert gruppe når de reiste alene, og at det var retningslinjer for dette. Jeg synes det er rart at det ikke er det, sier Jorun Essén.

Eline og Tora synes for øvrig de hadde en hyggelig tur med bestefar i bilen over fjellet.

— Men på flyplassen var det mange voksne som var sinte. Særlig var det en dame som var kjempesint. Hun kjeftet 100 ganger, forteller Tora.

- Først til møllen

Informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian sier til Bergens Tidende at det beklageligvis er slik at de som løper fortest til skranken får booket om sine billetter først.

— Vi har ikke klare regler i slike situasjoner, men gjør det vi kan for å få booket om passasjerene, sier Ellingsen.

Hun sier at situasjonen var spesielt vanskelig torsdag med mange passasjerer på grunn av ferieslutt og samtidig færre flyginger enn vanlig.

— Vi har vanligvis så mange flyginger fra Oslo til Bergen at vi normalt ville funnet plass på et senere fly samme dag, sier Ellingsen. Hun beklager den belastning situasjonen førte til for Fana-familien.

- Prioriterer barn

Informasjonsrådgiver Knut Morten Johansen i SAS Braathens sier at selskapet har klare rutiner i tilfeller som dette.

— Hos oss ville barna blitt booket om før noen andre hadde kommet frem til skranken. Dette er mulig fordi vi har full elektronisk oversikt over alle de reisende, sier Johansen.

Han sier at selskapet ville tatt kontakt med de pårørende både på avgangsstedet og ankomststedet for å avtale reisemåte og reisetid.

— Barn som reiser alene er en spesielt prioritert gruppe. De blir ivaretatt 100 prosent og skal slippe å springe og stå i kø for ombooking, sier Johansen.

TILBUDT BUSSTUR: Eline og tora Essen fikk tilbud om buss mellom Oslo og Bergen da Norwegian-flyet ble innstilt og det ikke var plass på noe fly denærmeste to dagene. Løsningen ble at bestefar kjørte dem over fjellet.