Det begynte forsiktig for flere år siden med Peppe's Pizzas røde ballonger. I mai 2001 fulgte TGI Friday's etter med sine røde og hvite ballonger rundt inngangspartiet på hjørnet ved Hotel Norge. Og i januar i år fortsatte det med Egons ballongblikkfang foran ærverdige Kjøttbasaren. Også naboene Peppe's Pizza og McDonald's har «pyntet» sine inngangspartier med ballonger, ballonger og enda flere ballonger.

Ikke for å stikke hull på ballongen, men kan dette være tillatt?

Daglige barneselskap?

— Det ser jo ut som om det feires barneselskap foran Kjøttbasaren hver eneste dag. Enkeltarrangementer med ballonger er for så vidt greit nok, men permanent ballongpynting kommer inn under skilt- og reklameforskriftene, påpeker fungerende byggesakssjef Hans Frugård i byggesaksavdelingen i Bergen kommune.

I Forskrift om vedtekter til plan- og bygningsloven heter det nemlig blant annet: «Reklameinnretning omfatter tekst, plakater, skilt, bilder, symboler, figurer, ballonger, vimpler, flagg, lys, seil og transparenter eller annet medium for formidling av budskap om varer, tjenester eller arrangementer».

— Det er jo akkurat dette vi snakker om her. Hver enkelt ting i seg selv kan se rimelig troskyldig ut, men i sammenheng blir det for voldsomt, mener Frugård. Han lover at bygningsmyndighetene vil foreta en nærmere vurdering av hele området.

Innenfor buffersonen

Byantikvar Siri Myrvold har heller ikke mye til overs for «ballongjungelen» som har poppet opp like ved Bryggen:

— Området der både Peppe's Pizza, Egon og McDonald's ligger hører innunder buffersonen for verdenskulturminnet Bryggen. I disse dager lages en reguleringsplan for Vågen, kaiene og Bryggen. Denne planen omfatter også omgivelsene rundt, som skal være i en slik stand at disse verdiene fremheves. Da blir spørsmålet: Gjør ballonger det? spør byantikvaren.

Hun gjør imidlertid oppmerksom på at Byantikvaren kun er rådgivende overfor kommunens planavdeling i denne saken.

— Men når det gjelder håndteringen av dette området, er det meget viktig å ha i bakhodet at Kjøttbasaren faktisk er et fredet bygg. Dette skal vi selvsagt formidle til planavdelingen, forsikrer Myrvold.

En ballong her og en der ...

Egons daglige leder Frank Ove Wintherbo deler slett ikke myndighetenes syn på ballongsaken:

— Nei, tvert om! Vi får bare skryt for de fine ballongene. Både gjester og forbipasserende synes de liver opp. Ikke noen andre plasser i Norge er det blitt reagert på ballongene våre, sier han overrasket.

Egon i Kjøttbasaren er nummer seksten i rekken av Egon-restauranter som har poppet opp rundt om i landet de siste årene. En del av konseptet går ut på å dekorere utvendig med nye ballongklaser hver eneste dag året rundt.

— Jo da, vi henger ut nye ballonger hver dag. Og alle barn som kommer innom restauranten får en ballong med seg hjem. Alle liker vel ballonger, spør en uforstående Wintherbo.

Og på kveldene har Egon lys på gjerdet rundt uteplassen.

— Dette har vi fått veldig mye skryt for. Før var det svært mørkt i dette området på kveldstid, men ikke nå lenger. Få med dere at søylene som bærer de små lyktene på gjerdet er en kopi av søylene på Kjøttbasaren, forklarer han stolt.

... og en til og enda en

Hos McDonald's i Bryggesporen vifter ballongrankene lett i vinden.

— Nei da, vi hermer slett ikke etter Egon. Av og til feirer vi bursdag med ballonger utenfor her. Og av og til, for eksempel nå som det er så fint vær, henger vi opp ballonger kun til glede. Men jeg kan forstå at folk reagerer dersom det blir altfor mange ballonger i området. Vi får rette oss etter det kommunen kommer frem til, sier franchisetaker Johan-Petter Raa hos McDonald's i Bryggesporen 2.

Daglig leder Thomas Kahrs hos Peppe's Pizza i Finnegården er ansvarlig for den røde ballongrekken på gjerdet langs Finnegården:

— Jeg må innrømme at ballongbruken i området har tatt litt av. Og selvfølgelig skal vi rette oss etter det kommunen bestemmer. Men når det er sagt, må jeg få si at ballonger er et fint trekkplaster som symboliserer det Peppes står for; de skaper en rundere og mer opplevelsesrik hverdag for våre medmennesker, avslutter en markedsorientert og smilende Kahrs.

INNTRYKKSRIKT: 4. februar i år åpnet Egon restaurant i kjøttbasaren. Over to måneder ettrpå kan man ha lov til å spørre om det ikke snart er slutt på feiringen?<br/>Foto: ARNE NILSEN