— Bilen var reservert på en flyplass i Brasil for en periode på ni måneder. Den skulle hentes 19. juli, forteller Bent Onsager, i reisebyrået First Choice.

De har bilutleie via til det internasjonale selskapet Suncars, der man kan bestille biler i ferieland via nettet.

Alt man trenger er navn, e-postadresse og et telefonnummer. Men når navnet i høyeste grad er fiktivt og telefonnummeret ikke eksisterer, er det IP-adressen til maskinen bestillingen kommer fra, som er siste ledetråd til opphavsjenten eller -gutten.

Det fører Ballo Født Nakens opphav til Bergen kommune og elevnettet.

Kan ikke spores

IP-adressen leder til kommunens elevnett for skolene i Bergen, men klokere enn det blir man ikke. Aktiviteten på elevnettet på skolene i Bergen kan ikke spores tilbake til den enkelte skole eller maskin.

— Det er på grunn av sikkerhet mot hackere at systemet er slik. E-poster kan spores, men ellers er nettet åpent og fritt tilgjengelig for alle elever, sier Stein Fotland, it- og sikkerhetsansvarlig i kommunen.

I forhold til antall brukere på elevnettet, mener han kommunen ikke har noe problem med falske bestillinger.

— Når brukerne ikke kan spores, kan det da være et fristed for lyssky aktiviteter på nett?

— Nei, det er det ikke. E-poster kan spores, men generelt ønsker vi at elevene skal møte internett åpent og slik det er i virkeligheten. Vi har vært rundt på skolene og informert om retningslinjer ved bruk av internett. Men etter denne saken skal vi gå gjennom systemet og retningslinjene, sier Fotland.

Maskiner avslører ikke navn

Tidligere, da bestillinger ble gjort i reisebyrå eller via telefon, var det enklere å avsløre fiktive navn.

— Det er ikke mange slike saker vi har i året. Kanskje to-tre. Før da bestillinger ble gjort via telefon var det lettere å avsløre falske navn. Nå når det gjøres via data blir alle navn godtatt, sier Bent Onsager.

Mens en elev har drømt om ni måneders ferie på varme bilveier i Brasil, får kommunen nå en faktura på 600 kroner fra utleieselskapet for den falske bestillingen.

— Jeg vil ikke kommentere fakturaen, det er ikke min sak kan ikke se at vi har noe ansvar i forhold til bestillingen. Men jeg, sier Stein Fotland.

Uutprøvd juss

I Handels- og Servicenæringens hovedorganisasjon, er de godt kjent med problemet med falske bestillinger.

— Det er falske navn og kredittkort som går igjen. Men de fleste har rutiner for å minske risikoen, sier Rolf Forsdahl, direktør for reisebransjen i HSH.

Han anbefaler reisebyråene å kreve erstatning for falske bestillinger dersom man kan spore opphavet.

— Varianten i denne saken her har jeg ikke hørt om før. Her ligger det nok en spøk fra noen som ikke har skjønt alvoret. Om kommunen har erstatningsansvar er et eget stykke juss, men jeg synes reisebyrået skal undersøke det, sier Forsdahl.

Bjelland, Håvard