GURO ISTAD

«One, two, plié! One, two, plié!». Blikk, små håndbevegelser, et knips, et smil og et nikk. Nesten taust trener Evgenij Shcherbakov tolv stykker fra elitegruppen ved Bergen Kulturskole til å bli ekte ballerinaer.

— Først og fremst handler det om armene. En ballerina uten armer er som en svane uten vinger!

På Norges-ferie

Holdningen, blikket, håret - til og med smilet utstråler Danser med stor D. Men så har Evgenij Shcherbakov tross alt danset siden han var elleve år gammel.

— Min mor så at jeg hadde veldig stor interesse for dans. En dag vi gikk forbi Vaganova-akademiet spurte hun om jeg hadde lyst til å gå inn og prøve. «Kanskje de tar deg inn», sa hun.

Evgenij hadde selvsagt lyst.

— Jeg gikk inn og kom aldri ut igjen, ler han.

Det var i 1954. Men da hadde Evgenij allerede danset i noen år.

— Uten å vite at det fantes noe som het ballett, fant jeg opp forskjellige bevegelser som liknet på det.

Evgenij Shcherbakov gikk ut fra Russlands Ballettakademi - Vaganova i 1959, som ferdig utdannet ballettdanser. Siden har han også utdannet seg til ballettmester og koreograf, og har undervist i klassisk dans og klassisk duett ved Vaganova siden 1992.

— Det er et av verdens eldste akademier for ballett, kjent for sine tradisjoner, og er verdens beste ballettskole for kvinner, hevder Evgenij.

— Hvorfor dro du derfra?

— Å, jeg har ikke dratt. Jeg har bare tatt en liten ferie, smiler ballettlæreren.

Hvor lenge ferien varer, vet han ikke.

— På kun ett år oppnår man ikke så mye. Det er ganske mye som må gjøres her.

Evgenij Shcherbakov humrer. Han forteller at er det helt vanlig at lærerne ved Vaganova reiser for en kortere eller lengre periode til andre land for å undervise. Selv har han vært flere steder tidligere.

— Finland, Japan, Italia, Irland, Korea, Filippinene ...

— Bergen skiller seg fra andre byer. Den har en egen atmosfære; rolig, avslappende. Som hjelper til med å videreutvikle kunsten, mener Evgenij.

22 år ved Svanesjøen

— Hvordan er nivået på danseelevene her i forhold til andre steder?

— Det er vanskelig å se i starten. Noen av jentene har potensial for å bli veldig gode. Jeg jobber mot at de skal ha mulighetene til å åpne seg og selv jobbe for å bli store ballerinaer.

Det er nok et stykke frem til nivået på russiske ballerinaer, men russeren sammenlikner de norske danserne med de finske.

— Det viktigste for å bli ballettdanser er å ville det helt fra du er liten. Hos noen av elevene her ved skolen ser jeg at de ønsker det veldig sterkt.

Ved begynnelsen av 1960-tallet begynte Evgenij Shcherbakov å danse i Kirov-balletten ved Marinskij-teatret i St. Petersburg, hvor han blant annet danset i «Tornerose», «Kjærlighetslegenden» og rollen som Rothbart i «Svanesjøen». Det ble en karriere som varte i hele 22 år.

— En dag jeg skulle begynne med å ta en «battement tendues», følte jeg at jeg ikke klarte mer.

— Savner du den tiden?

— Nei, jeg tenker aldri tilbake. Jeg ser alltid fremover. Jeg vet at jeg aldri kan få tilbake den tiden, men jeg bærer den med meg.

Hoppet ut av kulissene

64-åringen har mange store opplevelser å se tilbake på og minnes med et smil. Den kanskje aller største innbefatter storheter som Ava Gardner, Jane Fonda og Elizabeth Taylor.

— Jeg ble invitert av amerikanerne til å danse i en film.

Året var 1976. Det var under den kalde krigen, og ikke helt dagligdags for russiske dansere å få tilbud fra USA. Filmen het «The Blue Bird» og var av den belgiske poeten og dramatikeren Maurice Maeterlinck.

— Jeg danset partiet ild, og husker at jeg jobbet og sto sånn på, forteller Evgenij Shcherbakov, før han plutselig begynner å le.

— Vi måtte ta en scene på nytt fordi jeg hoppet så høyt at da kamera skulle følge meg, var det slutt på kulissene.

De to største stjernene i filmen, Elizabeth Taylor og Jane Fonda, gjorde også sine uslettelige inntrykk på russeren.

— «This boy», sa Elizabeth Taylor da hun så meg danse. Første gang jeg så Jane Fonda kom hun uten BH, og ved et uhell gled øynene mine i den retningen. Hun la merke til det og sa «hos oss ser vi litt annerledes på det enn kommunistene i Russland. Derfor kan jeg gå sånn som dette». Men for oss russere var det et sjokk.

Det er mulig noen sjokk venter ballettlæreren her i Bergen også, men forhåpentligvis lar han seg ikke skremme vekk før jobben er gjort - før vi har en bergensk toppballerina signert Evgenij Vailjevitsj Shcherbakov.

LÆREMESTEREN: Russiske Evgenij Shcherbakov er den nye ballettlæreren for elitegruppene ved Bergen Kulturskole. Med bakgrunn fra Kirov-balletten og Vaganova-akademiet i St. Petersburg skal han lage toppballerinaer av de bergenske jentene. I hvert fall hjelpe dem et stykke på vei. <br/>Foto: GIDSKE STARK