Antonina Forkun og mannen opplevde i november at passene til hele familien ble frastjålet. De hadde akkurat kommet hjem fra ferie og lot barnevognen til deres 1 år gamle datter stå i yttergangen utenfor leiligheten deres i Cappes vei. Forkun hadde helt glemt at stellevesken som hang på vognen, også inneholdt passene deres. Neste morgen var passene borte.

Mobil i datters navn

Forkun forteller at tyveriet ble anmeldt med en gang.

— Jeg fikk beskjed om at jeg skulle få et brev i posten etter ti dager. Det fikk jeg ikke, og dro ned på politistasjonen igjen, hvor jeg måtte forklare meg på nytt, og fikk beskjed om at anmeldelsen ikke var blitt registrert, sier hun.

Hvis man kan opprette et mobilabonnement i et 1 år gammelt barns navn, hva kan de da gjøre med våre pass?

Antonina Farkun

I januar oppdager familien ved en tilfeldighet at et mobilabonnement var registrert i navnet til deres 1 år gamle datter.

— Vi skulle skifte bredbåndsoperatør, og ville forhøre oss med noen naboer. Vi søkte derfor opp vår egen adresse på internett. Der ser vi et mobilnummer registrert i vår datters navn, sier Farkun.

Fant brukeren av mobilen

Som foresatte kan Farkun og mannen be om telefonloggen fra mobiloperatøren. Dermed fant paret ut hvem som benyttet seg av mobiltelefonen. Farkun dro ned på politistasjonen igjen for å viderebringe opplysningene.

— Jeg ble fortalt at de har veldig mange slike saker, og at jeg måtte smøre meg med tålmodighet. De sa også at vi kunne få mange problemer framover, og burde opprette en spesiell forsikring mot identitetstyveri. Politibetjenten sa til meg at «nå må du roe deg godt ned, frøken». Det provoserte meg, sier Farkun.

Villig til å betale

En uke etter at hun ga politiet opplysningene om personen som benyttet seg av mobiltelefonen, har hun ikke hørt noe.

— Jeg har ringt i en uke og får ikke informasjon. Hvis man kan opprette et mobilabonnement i et 1 år gammelt barns navn, hva kan de da gjør med våre pass? Sier Farkun.

Mens mannen og datteren er norske statsborgere, har Farkun ukrainsk statsborgerskap.

For henne vil det ta lang tid før hun får et nytt pass.

— Jeg føler meg hjelpeløs. Jeg sitter og ser på facebook-profilen til denne personen hver dag og irriterer meg. Jeg hadde vært villig til å betale for å få passene tilbake, sier Farkun.

Jobber med saken

Politiførstebetjent Pål Roaldsen forteller at tyveriet først ble henlagt, men at saken nå vil åpnes på grunn av de nye opplysningene.

— Vi har kontroll på opplysningene og det vil bli kalt inn til avhør. Vi kan ikke si for sikkert at det er samme person som er i besittelse av mobilen som har gjort det, selv om sannsynligheten er stor, sier Roaldsen. Han kan ikke si noe om når avhør vil bli gjennomført.

Ingen aldersgrense

Telefonnummeret var registrert på et kontantkort hos Chess. I følge Chess-direktør Arve Andreassen har det ikke vært en aldersgrense for å registrere en bruker.

— Når man blir kunde hos oss, må man registrere seg på internett. I denne perioden var alder koblet av. Jeg trodde det var en 12 års grense. Vi beklager, men dette vil bli rettet opp på tirsdag, sier Andreassen. Han forteller at de er pliktige til å gi alle telefonnumre til nummeropplysningen, om man ikke huker av for hemmelig nummer. For å forhindre identitetstyveri får alle nye brukere et velkomstbrev til den folkeregistrerte adressen. Det har ikke skjedd i dette tilfellet.

— Ved kontantkort er det ingen økonomisk gevinst, men man kan skjule sin identitet, sier han.