I april hadde bt.no 338.000 unike brukere, mot 209.000 i samme måned i fjor. Tallet angir, litt forenklet, hvor mange datamaskiner som var innom sidene i løpet av måneden.

— Nøkkelen til suksessen er beinhard jobbing med nyheter, sammen med gode og nyttige tjenester som skattesøk og webkameraer, mener nett- og tv-redaktør Tor Arne Fanghol.

I tillegg til at nettavisen hans har økt mest av samtlige norske nettsteder det siste året, er den blant de ytterst få nettstedene som ikke gikk tilbake i april. Hos andre nettmedier la påskeferien en kraftig demper på besøkstallene (se oversikt under saken).

Nye tjenester snart klare

Nettredaktøren lover å lansere flunkende nye godbiter i løpet av få uker. Akkurat hva slags tjenester han snakker om, vil han ikke ut med foreløpig.

— Det kommer både morsomme og nyttige ting snart, uten at jeg kan røpe noe nå. Det jeg kan si, er at satsingen på levende bilder vil bli kraftig styrket fremover, sier han.

— Er ikke det mest for de få leserne som har skaffet seg bredbånd?

— Nei da, det går fint med ISDN-linje også, sier han.

Taket nådd?

Med så høye trafikktall som bt.no har nå, blir det vanskelig å vokse like raskt fremover. Besøkstallet er for tiden nesten tre ganger så høyt som antallet husholdninger med nett-tilgang i Hordaland og Sogn og Fjordane.

— Men vi er optimistiske, og tror det skal gå an å vinne noen flere lesere, sier Fanghol.

Med økte lesertall følger også økte inntekter. Såfremt den gode utviklingen fortsetter, vil bt.no gå i balanse før året er omme.

— Annonsørene har for alvor oppdaget nettmediene, sier han.

Gode tall også for BA

Selv om leserne strømmer til bt.no, går det også veldig bra for konkurrenten BA.no. Med 39 prosents økning siste år, er Bergensavisens nettsted det tredje raskest voksende nettmediet i Norge.

— Vi lever nok litt av hverandre, og trekker opp hverandres lesertall, tror BTs nettredaktør.

Kanskje er folk i vårt distrikt særlig opptatt av hva som skjer i nærområdet? BTs nettutgave har for tiden høyere lesertall enn de største nettavisene i Trondheim og Stavanger til sammen.

Norges største nyhetsnettsteder i april

(Tall for april 2003, målt i unike brukere. Prosentvis endring fra mars i parentes.)

1. VG Nett 2.108.000 (-9)
2. Dagbladet.no 1.470.000 (-6)
3. Aftenposten.no 1.165.000 (-7)
4. Nettavisen.no 933.000 (-11)
5. NRK.no 872.000 (-12)
6. TV2.no 581.000 (-13)
7. DinSide.no 495.000 (-10)
8. bt.no 338.000 (0)
9. ITavisen 283.000 (-14)
10. BA.no 237.000 (-8)
11. dn.no 221.000 (-14)
12. digi.no 209.000 (-1)
13. adressa.no 161.000 (-3)
14. Aftenbladet.no 127.000 (-14)
15. BilNorge 80.000 (-10)

Kilde: Norsk Gallup RedMeasure

GODT FORNØYD: Nettredaktør Tor Arne Fanghol gleder seg over fremgangen, og lover leserne flere morsomme og nyttige tjenester allerede om noen få uker. (Foto: Kenneth Uthaug)