Bergens Tidende ble premiert med sølvprisen, og fikk også en pris for hederlig omtale under årets konkurranse i regi av The Society for News Design.

— Dette er nok det nærmeste vi kommer et verdensmesterskap for aviser, forteller designleder Walter Jensen i Bergens Tidende.

Utgavesjef Arne Edvardsen forteller at Bergens Tidende tidligere har hevdet seg på nordisk og europeisk nivå. Disse prisene viser at Bergens Tidende nå er kommet med i verdensklasse.

— Vi er stolte over å komme så høyt i en internasjonal konkurranse, sier Edvardsen.

— Dette er en anerkjennelse av det gode arbeidet som blir gjort på avispresentasjon her på huset, mener ansvarlig redaktør i Bergens Tidende Einar Hålien.

— Vi er stolte og glade for at vi får en sånn pris, understreker Hålien.

— I klassen for redesign, som vi vant, går juryen igjennom tre eksemplarer av avisen før og etter omleggingen. Å vinne med seks hele aviser er sterkere enn å vinne prisen for ei enkelt avisside som man er fornøyd med, legger han til.

— Omleggingen til tabloidformat i søndagsutgaven har gjort at vi måtte fornye oss både i form og innhold. Vi har dessuten satt inn ekstra ressurser for å bli bedre på innhold i tabloiden. Samtidig har vi prøvd å holde oss nært opp til fullformatutgaven og de kvalitetene vi legger til grunn for avisproduksjon.

— I USA har avisdesign en høyere status enn i Europa. Der tar man det på alvor. Derfor er det et godt kvalitetstegn når vi blir premiert slik, mener designleder Walter Jensen.

— Svenskene er flinke på avisdesign, tyskerne er gode, og spanjolene er helt i toppklasse. Det er dette vi må strekke oss etter, mener Jensen. Han viser til at det er satset målrettet på design i avisen de siste fem årene.

— Jeg håper vi selv er i stand til å forstå rekkevidden av det vi har vunnet, legger han til.