Bonansa skal formidle lett og god journalistikk om bolig. For mange er huskjøp den største investeringen man foretar i livet. Og når man har etablert seg, er folk opptatt av hvordan de skal leve i husene sine. Vi håper Bonansa både vil inspirere våre lesere, og gjøre dem klokere, sier sjefredaktør i Bergens Tidende, Gard Steiro.

Eksperter og faste bidragsytere

— Bonansa skal handle om alt som har med bolig å gjøre. Her skal man kunne lese om bolignyheter, bli inspirert og få tips og råd fra eksperter vi samarbeider med, forklarer produkteier for Bonansa, Linn Gjerstad.

Bonansa har en rekke eksperter og faste bidragsytere innen jus, økonomi, design og trender.

Bengt Waldow, advokat med spesialisering innen eiendomsrett, og Trond Døskeland, førsteamanuensisved Norges Handelshøyskole, vil bidra ved juridiske og økonomiske spørsmål rundt bolig.

— Vi har dessuten med oss rørlegger, snekker, maler og elektriker, samt en trend- og designekspert, sier Gjerstad.

Blant dem Hallstein Kvassheim, som er ekspert innen elektrofag, Arve Antonsen, som er ekspert innen rørleggerfag og Einar Nilsson, møbelsnekker og malermester og mest kjent fra TV 2-programmet «Tid for Hjem».

Interiørskribentene Stina Andersen, Christine Renée Kjellby og Gunn Kristin Monsen, skal bidra med faste spalter, mens Heidi Sperre-Flesland er med som ekspert på design og trender. Radio 1- og NRK-profil Erik Hanøy er også med på laget.

— Hanøy blir en av våre faste profiler, og han vilbidra med faste spalter som gir et pragmatisk skråblikk på det som foregår i de bergenske hjem, forteller Gjerstad.

De gode historiene

Men Bonansa skal ikke bare handle om design, oppussing og trender. Det skal også være et nyhetsnettsted for bolig. Bonansa skal dekke dagsaktuelle hendelser innen blant annet utviklingen av boligpriser og rentespørsmål.

— Bonansa har også som mål å fortelle de gode historiene om hverdagslivet og hvordan folk lever i hjemmene sine, sier Gjerstad.

Selv om Bonansa er lokalt forankret i Bergen, tror Gjerstad mye av stoffet vil fenge lesere fra hele landet.

— Vi skal engasjere, overraske og være feel good. Bonansa skal være hjelpsom, full av gode tips og ideer, og har som mål å inspirere. Vi skal være lett og leken, men ikke lettvint. Vi vil prøve å hjelpe forbrukere og vi vil være lydhøre overfor våre lesere og deres behov og ønsker, sier Gjerstad.

Nye kommersielle muligheter

Ifølge Steiro skal Bonansa teste ut flere nye annonseformat.

— Bonansa er først og fremst en redaksjonell satsing, men det vil også være annonser, slik det er i papiravisen. Vi ønsker å teste ut nye annonseformater spesielt tilpasset nett og mobil. Bonansa vil også gi nye muligheter for de kommersielle aktørene i boligmarkedet, sier Steiro.

Flere måneders arbeid ligger bak Bonansa, og Steiro og Gjerstad er nå spente før dagens lansering.

— Vi har allerede i forkant av lanseringen fått utrolig mange positive tilbakemeldinger fra folk som gleder seg til Bonansa går live, sier Gjerstad.