I kategorien for regionale aviser er BT kåret til «Europe's best Designed Newspaper». Det er det all grunn til å feire. For det er ikke smågutter vi konkurrerte mot. 206 aviser fra 22 land hadde sendt inn bidrag og blant dem figurerer navn som Frankfurter Allgemeine, The Times, Berliner Morgenpost og Le Monde.

— Vi er i godt selskap, og ingen norske aviser har vunnet regionprisen før, sier gruppeleder for design, Walter Jensen.

Ekstra ros til kultur

Det ble delt ut fire hovedpriser; beste nasjonale avis (Ta Nea, Hellas), beste regionale (BT), beste lokale (Tønsbergs Blad) og beste ukeavis (Frankfurter Allgemeines søndagsavis), samt en rekke delpriser til blant annet The Independent og Le Monde.

European Newspaper Award deles ut av journalistikk-tidsskrifter i Nederland, Østerrike og Tyskland. Aviser som ønsker å være med i konkurransen sender inn eksemplarer fra tre utvalgte uker. En av disse ukene var midt i festspilltiden, noe som falt heldig ut for BT.

— Juryen er imponert over generell høy standard på alle sider, men fremhever spesielt annendelen og kultursidene. Festspilltiden er vår beste periode i året, fordi den er godt planlagt og fordi flere avdelinger går sammen om å lage flotte sider. Derfor skal både foto og kulturavdelingen ha sin del av æren for denne prisen. Nøkkelen til suksess ligger i samarbeid på tvers av avdelingene, det er slik vi klarer å løfte oss ut over det ordinære, sier Arne Edvardsen, tidligere designredaktør, nå utgavesjef i Bergens Tidende.

Usynlig design

BT har vunnet mange priser i det siste og ble tidligere i år tildelt bronse for sitt AIDS-magasin i konkurransen som Society for Newspaper Design Skandinavia arrangerte. Det er også blitt gull, sølv og bronse i den norske aviskonkurransen. Walter Jensen er ikke i tvil om at oppturen har sammenheng med at BT fikk egen designredaktør for fire år siden.

— Med Arne Edvardsen fikk vi mer fokus på design. Han var med på å bygge selve fundamentet som nå har gitt oss denne prisen og 30 andre priser de siste fem årene, sier designlederen.

— Det er viktig at toppledelsen ser verdien av at varene skal pakkes inn. Innholdet er selvsagt det viktigste vi driver med, men god design er et viktig verktøy for leserne. Og god design skal være usynlig. I løpet av de siste fem årene er absolutt all design skiftet ut, til og med BT-logoen er byttet, uten at vi har høstet leserstorm av den grunn. Vi bygget kloss på kloss mot målet, som er en ren og klar avis, utviklet på lesernes premisser. Design er nesten et litt jålete ord; vi kan like gjerne snakke om kommunikasjon og funksjonalitet. Det er det dette handler om, sier Arne Edvardsen.

Uavhengig kurs

— Har BT forbilder innen avisdesign?

— Vi forsøker å holde vår kurs uavhengig av juryer og andre avisers grep. Vår filosofi er en forsiktig bruk av virkemidler og tydelig seksjonering med klar rekkefølge på stoffet gjennom hele uken. Vi legger vekt på å bruke luft som en del av den journalistiske presentasjonen.

Dette ble også fremhevet av juryen i European Newspaper Award. Vi er flinke på de store prosjektene, nå skal vi også bli flinkere i hverdagen, lover Edvardsen og Jensen.

LUFT GA GULL: European Newspaper Awards jury la spesielt vekt på kultursidenes bruk av luft da den kåret BT til beste regionavis i Europa. Her er noen eksempler på sidene som ble vurdert, alle fra årets festspill.

GULLGUTTER: Tidligere designredaktør, Arne Edvardsen, og leder for designgruppen, Walter Jensen, har stått sentralt i utformingen av BT de siste årene. Nå er det kronet med europeisk gull.