Det er stor spenning hos lokalbefolkningen i øykommunen Fedje før Kystverket mandag skal legge fram sitt forslag om den omstridte ubåten U-864.

Lokalbefolkningen ønsker ubåten hevet, og har fått sterk støtte fra mange hold.

Kystverket foreslo for snart to år siden å dekke til ubåten, som inneholder 65 tonn med giftig kvikksølv. Regjeringen vedtok tildekking i februar 2007, og begrunnet det med at dette var det sikreste alternativet. Heving ville medføre større miljørisiko, mente regjeringen.

Gikk i fakkeltog

Tildekkingsalternativet møtte kraftig kritikk. På Fedje gikk folk i fakkeltog i protest, fiskeriorganisasjoner, miljøorganisasjoner og politikere støttet dem, og det ble holdt høringer i Stortinget. Regjeringen valgte da å snu og be om å få utredet hevingsalternativet nærmere.

Kystverket har gjennomført en ny utredningsprosess og blant annet hentet inn anbud fra mulige bergingsselskaper. Det Norske Veritas har foretatt en vurdering av hvilke alternativ som medfører minst miljørisiko. Mandag legges Kystverkets nye forslag fram på en pressekonferanse i Oslo.

— En lang prosess

— Vi er veldig spente på forslaget. Det har vært en lang prosess. Rapporten skulle vært levert i september, men ble ut-satt. Folk har store forventninger til det som legges fram nå, sier ordfører i Fedje, Kristin Handeland (Ap).

Hun skal selv ta turen til Oslo for å høre hva Kystverket har kommet fram til.

Hun sier at et nytt forslag om tildekking vil bli dårlig mottatt av de 600 innbyggerne i Fedje.

— Folk forventer forslag om heving nå. Et nytt forslag om tildekking vil bli voldsomt dårlig mottatt, ikke bare i Fedje men blant alle dem som har støttet oss, sier ordføreren.

Senket i 1945

Den tyske utbåten U-864 ble senket utenfor Fedje i februar 1945. Om bord var 65 tonn kvikksølv som skulle sendes til Tysklands allierte Japan.

Ubåten ble funnet igjen i 2003, og det ble foretatt omfattende undersøkelser de kommende årene. Kvikksølvet er lag-ret på stålflasker som er i ferd med å gå i oppløsning.

Ubåtvraket ligger på 150 meters dyp to sjømil fra Fedje. Det er innført begrensninger på fiske og ferdsel rundt stedet der ubåten ligger.

Hva bør gjøres med vraket? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.

GEOKONSULT
GEOKONSULT