Det opplyser Kystverkets rådgiver Tom W. Hansen. Han er trolig den som kan mest om oljeforurensning av kysten, her til lands.

Arbeidsforholdene for mannskapene har vært verst på Fedje. Men her har de også hatt mest hjelp fra naturen. Mesteparten av oljen er blitt vasket på havet. Det er i bukter og viker med stille vann at tungoljen er blitt liggende. Derfor er faktisk Austrheim hardere rammet enn Fedje, sier Hansen.

Så langt er det tatt opp 86 tonn oljeholdig masse i Austrheim, mens det på Fedje er tatt opp 47,5 tonn.

Asfalterte strender

Det som er igjen av drivende oljeflak på sjøen har dratt til seg så mye vann at det er i ferd med å løse seg opp. Problemet nå er oljen som har nådd strendene. Her brytes den ikke ned, men blir nærmest til asfalt, sier Hansen.

Bergens Tidende har vært med Hansen og havnedirektør Gunvald Isaksen på tur til områdene rundt havaristen for å se hvor mye oljesøl som er igjen 10 dager etter havariet.

I de idylliske øyområdene mellom Øksneset og Baløy ytterst i Austheim er det fem pensjonister som har tatt hånd om svineriet. Ved bruk av slambåten «Evjegris» har kaptein Jan Øksnes (62) og hans fire kompiser alene tatt opp 70 tonn med oljesøl.

— Båten har en grabb om bord. Og tungoljen er så seig, og med så mye tang og annet innblandet at det går nesten ikke an å få pumpet den opp. Bruk av en enkel grabb er faktisk det mest effektive, forklarer Hansen.

«Petter Smart»

Lenger ute på Langøy har Austrheim Brannvern og Morten Sognnes organisert et hjemmelaget Petter Smart-depot.

Det er ikke bare å få den tunge oljen opp i slambåten. Den skal fraktes videre på land også.

Morten Sognnes har derfor konstruert en trakt med sil på toppen i en gammel container. Dermed kan tungoljen løftes med grabben opp i containeren, hvor den siles ned i tusen liters plastdunker.

Herfra blir oljen fraktet videre til Veolia Miljø Industriservice på Sotra. Der blir oljesøl med tang og stein og sand varmet opp. Skrotet synker til bunn, mens oljen som flyter opp, blir brukt som energi til produksjon av sement. Stein og skrot blir spylt rent og havner til slutt på kommunale søppelplasser, sier Hansen. Han er imponert over oppfinnsomheten og stå-på-viljen i Austrheim.

Spader på Fedje

På Fedje var det stille i går og 60 mann i arbeid. I Sildavågen som er et av de få områdene på Fedje med relativt rolig vann, er det ikke lenger funksjonelt med slambåt med grabb. Her går det hele med muskelmakt og spader.

Den tredje kommunen som er tilgriset av «Server» er Øygarden.

I Hellesundet på Hellesøy, ligger KNM «Slurpen» fra Haakonsvern. Den lille «fergen» med åpen baug kjører inn i oljeflaket, mens vannet som følger med pumpes ut. Dette er en farkost som bare kan brukes på stille sjø.

Skodvin, Helge