Stord lufthamn åpnes for rutetrafikk klokken 14.30.

— Dette er fordi pilotene av respekt for de omkomne ikke ønsker å fly der så lenge vraket ligger ved flyplassen. Dessuten ønsker Aker Kværner en del avklaringer rundt årsakene til havariet.

Det sier flypassjef Jan Morten Myklebust til bt.no.

Flyhavarikommisjonen sprengjobber med å finne ut av hva som skjedde på Stord lufthamn klokken 7.30 i går morges.

Kapteinen blir avhørt nå på sykehuset, mens styrmann blir avhørt i Stavanger. Folk i tårnet er også blitt avhørt.

Men undersøkelsesleder Birger A. Bull i Havarikommisjonen vil ikke uttale seg om noe konkret ennå.

— Taleregistratoren skal transporteres til London med kurér i fra kommisjonen. Den vil bli analysert i morgen.

— Kan registratoren avsløre hvor flyet tok bakken?

— Nei, men vi har en formening om hvor på rullebanen flyet landet. Men jeg vil ikke utlede noen teori om årsaken utifra det, svarer Bull.

To eksperter fra den britiske havarikommisjonen er også ankommet Stord.

— Dette gjør vi fordi det er der flyet er produsert. Det er mange tilsvarende fly i trafikk i England. De har i tillegg teknisk assistanse fra en ekspert hos produsenten, sier Bull til bt.no.

SØMFARES: Det er bremsespor helt på slutten av rullebanen. I enden av asfalten er det spor etter hovedlandingshjul. På gresset er det også merke av hovedhjulsporet, samt spor etter nesehjulet til venstre. Det kan tyde på at flyet kan ha vridd seg mot venstre før du forsvant utfor stupet.
HÅKON MOSVOLD LARSEN
HÅKON MOSVOLD LARSEN